Puyo Puyo Tetris

Puyo Puyo Tetris is een leuke puzzelgame die de beste elementen van twee games weet samen te voegen. Het is prima voor beginners en ook uitdagend genoeg voor ervaren spelers. Toch voelt de combinatie een klein beetje geforceerd.

Puyo Puyo Tetris is, zoals de naam doet vermoeden, een samensmelting van Puyo Puyo en TetrisPuyo Puyo wordt gespeeld door de verschillende kleuren blobjes (Puyo Puyo) met elkaar te koppelen. Als er vier tegen elkaar liggen, worden ze verwijderd en krijg je punten. Liggen er meer tegen elkaar, dan levert dat meer punten op en kun je je tegenstanders dwarszitten. Tetris speel je door blokken (Tetriminos) zodanig te plaatsen dat ze een mooie rij vormen en hiermee verdien je punten. Hoe meer rijen, hoe meer punten. Wanneer je vier rijen weet te halen, heet dat Tetris. Of deze puzzelvormen goed samengaan is dan nog maar de vraag.

Het spel biedt zowel voor singleplayer als multiplayer veel opties. Voor mensen die onbekend zijn met een of beide spellen, is er een tutorial. Hierbij wordt in korte stappen uitgelegd hoe het spel werkt. In het basisspel kun je Tetris, Puyo Puyo of de combinatie Puyo Puyo Tetris doen. Verder zijn er challenges voor meer uitdaging. Tegen elkaar strijden is ook leuk, hier val je elkaar lastig met de gekozen puzzelstukjes. Ook is er onder andere een modus waarbij spelers afwisselen tussen Puyo Puyo en Tetris, waardoor een snel reactievermogen benodigd is. In je eentje kan dat vrij frustrerend zijn, maar met vrienden levert het gegarandeerd hilariteit op.

Puyo Puyo Tetris is erg kleurrijk en de personages zijn typisch Japans. Deze leer je kennen in de Adventure-modus. De hoeveelheid personages is een beetje onnodig, want je kunt met elk personage zowel de Puyo Puyo- als Tetris-modus spelen. Als speler maakt het dan ook niet uit welk personage je kiest. Als je goed bent in Tetris dan kun je het opnemen tegen een speler die goed is in Puyo Puyo, ongeacht het gekozen personage. De vrijheid om te kiezen tussen Puyo Puyo of Tetris is wel fijn, omdat je zelf bepaalt op welke manier je wilt puzzelen. Echter haalt dat het bijzondere van de fusie van beide puzzelspellen onderuit. Gelukkig komt dit in andere spelmodi beter tot zijn recht.

Puyo Puyo Tetris

Puyo Puyo Tetris is ontzettend leuk om met vrienden te doen en biedt voor iedereen de mogelijkheid mee te doen. Of je nou goed bent in Puyo Puyo, Tetris of geen van beide, er is altijd wel een mogelijkheid om te winnen. De combinatie van beide spellen voelt een klein beetje geforceerd, maar de prijs van het spel is hier ook naar. Als die prijs voor alleen Puyo Puyo of Tetris zou zijn, was het te duur geweest. Gelukkig combineert Puyo Puyo Tetris wel het beste van de twee puzzelspellen.