Flinthook

Flinthook is een leuk spel waarbij je soepel door de levels kunt bewegen. Helaas is het af en toe verwarrend en niet duidelijk, waardoor je na veel potjes pas dingen begint te leren. Daarnaast kan de gameplay snel repetitief worden.

Flinthook is een action-platformer met roguelike-elementen waarbij je als een ruimtepiraat genaamd Flinthook andere piraten in de melkweg moet verslaan. Dit doe je met je Blasma Blaster, een hookshot en een slow-motion-riem. Elk ruimteschip dat je bezoekt ziet er volledig anders uit.

Als Flinthook moet je dus ruimtepiraten verslaan en deze vind je door geestjuwelen in een compas te doen. Elk schip bestaat uit allerlei kamers waarin je de baas moet zoeken. Wanneer je deze verslaat krijg je een geestjuweel. Na een bepaalde hoeveelheid juwelen kun je de eindbaas trotseren. Met je Blasma Blaster kun je 360 graden om je heen schieten en met de hookshot kun je in elke richting vliegen. Ga je dood in je tocht naar de eindbaas, dan zul je opnieuw de geestenjuwelen van dat niveau moeten halen. Je behoudt wel je vrijgespeelde items waardoor je uiteindelijk sterker wordt. Doodgaan is dus soms frustrerend, maar niet heel erg.

Flinthook speelt heel soepel, omdat je in elke kamer moeiteloos kunt rondvliegen met je hookshot. Bepaalde kamers kun je doorvliegen zonder de grond te raken. Helaas grijpt je hookshot nog wel eens een punt vast dat je niet wilde pakken. De besturing kan dus beperkend aanvoelen omdat je niet altijd naadloos kunt bewegen. Soms krijg je onnodig schade doordat er een dergelijke fout plaatsvind. Dit frustreert enorm, zeker als je net bij de eindbaas van een niveau bent aangekomen.

Flinthook

Het retrostijltje van Flinthook is schattig, maar dat zegt niets over de pittigheid van het spel. De makers staan bekend om het maken van lastige spellen. Echter mist dit spel wel de soepele gameplay die bijvoorbeeld Mercenary Kings wel had. Het spel legt wel een beste drempel neer om te spelen. Na een korte tutorial, waarbij alle knoppen worden uitgelegd, verwacht het spel dat je direct weet wat je moet doen en hoe het spel werkt. Zo kwamen wij er na drie potjes pas achter dat je dus in een ‘run’ zit in plaats van afzonderlijke levels. Je geld en health neem je dus constant mee door de levels.

Waar Flinthook probeert een naadloze ervaring te brengen, slaat het de plank mis bij de uitleg van het spel. Deze is te beknopt om goed te weten wat je nu precies aan het doen bent. Verder is de gameplay lichtelijk repetitief maar door de unlocks en de roguelike-elementen blijft het spelen van Flinthook toch erg vermakelijk.