Brimstone

Regisseur Martin Koolhoven heeft zijn beste film tot nu toe gemaakt. Het duistere scenario is groots opgezet en de interessante structuur maakt het bijzonder spannend. De sterke dialogen worden op overtuigende wijze vertolkt door de sterrencast, waarvan Guy Pearce en Dakota Fanning de absolute uitblinkers zijn.

Brimstone is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Veel van de creatieve krachten achter Brimstone hebben een Nederlandse nationaliteit, zoals regisseur annex schrijver Martin Koolhoven, cinematograaf Rogier Stoffers, editor Job ter Burg en componist Junkie XL (Tom Holkenborg). Ondanks de internationale cast en financierders kunnen we dus spreken van een Nederlandse productie. In dat opzicht is het niet alleen een van de duurste, maar ook een van de beste.

Liz (Dakota Fanning) lijkt met haar man en kinderen een rustig leven te leiden in het oude Westen. Het blijkt al snel dat haar rust voorbij is, wanneer er een nieuwe dominee (Guy Pearce) aan het altaar verschijnt. Liz weet direct dat haar familie in gevaar is. Dit heeft allemaal te maken met een gruwelijke voorgeschiedenis tussen haar en de dominee, waar ook Anna (Carice van Houten) en Samuel (Kit Harington) een belangrijke rol in spelen.

Brimstone Foto: Philippe Antonello

Martin Koolhoven heeft met zijn eerste internationale project zeker geen makkelijke weg gekozen en hiermee zijn beste film tot nu toe gemaakt. Zijn duistere scenario is groots opgezet met een interessante structuur en sterke dialogen. De film is opgedeeld in verschillende hoofdstukken die het verhaal in a-chronologische volgorde vertellen. Het lijkt aanvankelijk een wat pretentieuze imitatie van Quentin Tarantino, maar Koolhoven weet deze gedachte al snel te onderdrukken. De manier waarop bepaalde vraagstukken worden geopenbaard laten je de volledige film geïnteresseerd blijven. Een behoorlijke prestatie, gezien de speelduur van twee en een half uur.

Met zijn aparte verschijning lijkt Guy Pearce uit een Abraham Lincoln-musical te zijn weggelopen, maar zijn acteerwerk is zeker bijzonder goed. Al vanaf zijn eerste frame heeft hij een doordringende intensiteit, waardoor zijn aanwezigheid constant voelbaar is. Zijn personage doet hiermee nog het meeste denken aan een horrorschurk als Jason Voorhees of Freddy Krueger. Zijn Nederlandse tongval klinkt verre van authentiek en lijkt vooral een mengelmoes tussen verschillende Europese accenten. Toch weet zelfs dit enige kritiekpuntje bij te dragen aan het ongemakkelijke gevoel dat zijn vertolking weet te veroorzaken.

Maar ook de andere acteurs leveren prima werk, met Dakota Johnson als aanvoerster. Hoewel Koolhoven de kijker weinig informatie geeft, is het niet moeilijk om met het hoofdpersonage mee te leven. Dat Dakota Johnson dit grotendeels doet zonder te spreken is zeker indrukwekkend. De rollen van Game of Thrones-collega’s Carice van Houten en Kit Harington lijken wat inwisselbaar, maar de acteurs maken er zeker het beste van. Al met al mogen we als Nederlanders zeker een beetje trots zijn op Brimstone, dit geeft hoop voor de verdere carrière van Martin Koolhoven.