Sing

Sing biedt leuke personages in goed gecombineerde verhaallijnen en de energieke, kleurrijke vormgeving zal jonge kinderen zeker vermaken. De herkauwde thema's en vreemde opbouw maken het helaas geen perfecte familiefilm.

Sing is nu te koop op Blu-ray, 3D Blu-ray en DVD.

Illumination Entertainment heeft nog wat moeite om het Minions-succes van de Despicable Me-films een succes te geven. Na The Secret Life of Pets proberen ze het nu met Sing, een slimme inhaker op de al jaren durende talentenjachtenhype.

Het ooit zo succesvolle theater van koala Buster Moon (Matthew McConaughey) staat op de rand van de afgrond. Als ultieme poging om het te redden, besluit Buster om een talentenjacht te organiseren. Dit trekt veel aandacht vanuit de hele stad. Onder andere big Rosita (Reese Witherspoon), muis Mike (Seth MacFarlane), stekelvarken Ash (Scarlett Johansson), gorilla Johnny (Taron Egerton) en olifant Meena (Tori Kelly) doen een gooi naar de titel. Wat zij niet weten is dat het beloofde prijzengeld niet in kas is, waardoor het ambitieuze plan van Buster in het water dreigt te vallen.

Gezien het grote commerciele succes van Minions en de conceptueel sterke films The Secret Life of Pets en Sing kunnen we wel concluderen dat er een aantal behoorlijke marketinggenieën bij Illumination Entertainment onder de pannen zitten. Ook hier tonen ze zich weer een gevaarlijke concurrent voor Pixar. De animaties zijn van zeer hoog niveau en de kleurrijke vormgeving straalt energie uit. De verschillende verhaallijnen en personages zijn, hoewel wat simplistisch, effectief gecombineerd en vormen een goed geheel. Je krijgt niet het gevoel dat er met sommigen teveel of te weinig tijd wordt doorgebracht.

Toch zal de film vooral de jongsten onder ons aanspreken. De verschillende boodschappen die Sing uitdraagt zullen voor de oudere kijker namelijk erg herkauwt aanvoelen. Angsten overwinnen, jezelf leren kennen, mensen accepteren zoals ze zijn en niet te vroeg over anderen oordelen; het zijn allemaal bekende thema’s die we al vaak genoeg voorbij hebben zien komen. Mede hierdoor voelt de film wat aan de lange kant. De wat vreemde opbouw helpt hier ook niet bij, deze doet het lijken alsof het einde van de tweede acte al het slot van de film is. Terwijl het einde in zicht lijkt, volgt er nog een half uur. De kleurrijke vormgeving en simplistische, maar goed gecombineerde, verhalen zijn zeker leuk voor jonge kinderen, maar Sing is geen perfect familievermaak.