Mario Kart 8 Deluxe
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Mario Kart 8 Deluxe is echt een zeer leuke game, vol met vrolijke personages, tracks en modi. De game is er dankzij de nieuwe battlemodi zeker niet op achteruit gegaan, maar het gebrek aan nieuwe tracks om te racen voelt zeker voor gamers die het spel al voor de Wii U hadden als een gemis.

Vandaag is het zover, Mario Kart 8 Deluxe ligt in de winkels. Dat betekent dat iedereen met een Switch, die net als wij Zelda al even heeft uitgespeeld, verder kan met weer een game die tientallen, zo niet honderden uren kan kosten. Het spel is echter al eens verschenen voor de Wii U, dus de vraag is of Mario Kart 8 Deluxe wel het opnieuw aanschaffen waard is.

Mario Kart 8 Deluxe review

Alweer bijna drie jaar geleden recenseerden we Mario Kart 8 voor de Wii U en we staan nog steeds achter dat oordeel. Met de extra downloadbare content die later kwam, werd Mario Kart 8 overigens nog net een stukje leuker. Dit nieuwe deel heeft al deze elementen nog altijd en daarom kiezen we ervoor om hier (bijna) niet op in te gaan. Wil je meer weten over dit gedeelte van het spel dan adviseren we de oude review te lezen.

Dat neemt niet weg dat er ook een aantal nieuwe onderdelen in Mario Kart 8 Deluxe te vinden zijn, waarvan de battlemode de grootste impact heeft. Er zijn maar liefst vijf modi die allen hun eigen bijdrage leveren. In de trailer hieronder vind je al het nieuwe in het spel terug, dus ook de verschillende battlemodi.

De modus waar de meeste mensen naar uit kijken is “Balloon mode”, bekend van zo goed als alle andere Mario Kart-games. Hierin strijden spelers tegen elkaar, met als doel de ballonen van de tegenstander kapot te maken. Wat wij een beetje jammer vinden is dat het geheel verbonden is aan een tijd en daardoor kun je niet spelen tot één iemand over is. In plaats daarvan wint degene met de meeste punten. Natuurlijk iets eerlijker dan eerder het geval was, maar juist geluk en tactiek waren bij een “last man standing”-versie iets beter. Dat neemt niet weg dat “Balloon mode” een echt goede toevoeging is.

We zullen niet alle modi uitgebreid uitlichten, maar één die we wel willen benoemen is “Shine Thief”. Daarin is het de bedoeling dat één van de spelers de Shine Sprite pakt en die vervolgens zo lang mogelijk vasthoudt. De rest zal op hem jagen, wat het voor de opgejaagde nog best lastig maakt. Hij of zij rijdt namelijk een stuk langzamer. Net als ook de overige drie modi is “Shine Thief” een echt leuke toevoeging die we geregeld met vrienden zullen spelen.

Mario Kart 8 Deluxe review

Een andere grotere verandering is vooral te vinden in de personages en karts waarmee je kunt racen. En dat is misschien voor alle voormalig Wii U-bezitters wel een beetje een teleurstelling. Natuurlijk blijft Mario Kart 8 Deluxe een leuke game die je meer dan eens (zeker met de nieuwe Battlemodi) met en tegen je vrienden zult spelen. Maar het ontbreken van nieuwe circuits zal met momenten toch als een gemis gevoeld worden. Gelukkig sluit Nintendo niet uit dat Mario Kart 8 Deluxe ooit DLC krijgt.