King Arthur Legend of the Sword
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

King Arthur Legend of the Sword is een mooie film met een nieuwe kijk op het bekende verhaal. De originele vertelling en het goede acteerwerk zorgen daarnaast voor een nog positievere indruk. Door kleine minpuntjes, zoals de soms onovertuigende magie, krijgt deze film geen perfecte score, maar hij is zeker het kijken waard!

King Arthur Legend of the Sword is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Er zijn al vele verhalen en ook verschillende films verschenen over de mythische Koning Arthur. Denk aan Monthy Python and the Holy Grail, Excalibur en natuurlijk King Arthur. Aan dit rijtje kan nu Legend of the Sword worden toegevoegd, maar brengt deze film genoeg vernieuwing of is het weer hetzelfde herkauwde verhaal?

Al vrij snel wordt duidelijk dat het om een nieuwe insteek gaat, namelijk de opkomst van Arthur (Charlie Hunnam) en zijn reis naar de troon. De film begint met een veldslag tussen de mensen en magiërs. Ze leefden lang in vrede samen, maar zijn nu in een wrede oorlog verwikkeld. De vader van Arthur, Uther (Eric Bana), weet met behulp van het machtige zwaard Excalibur de magiërs te verslaan en Camelot te redden. Helaas is daarmee het conflict nog niet voorbij. Op een nacht moeten Uther, zijn vrouw en Arthur vluchten uit Camelot. Arthur vaart in zijn eentje weg en zijn ouders treffen het noodlot. De rest van de film volg je Arthurs reis van weeskind naar koning, een eer die nu door zijn niet zo vriendelijke oom Vortigern (Jude Law) wordt bekleed.

King Arthur Legend of the Sword Foto: Warner Bros.

Al vanaf de openingsscène zijn de computereffecten volop aanwezig, denk aan gigantische olifanten en vuurspuwende belegeringstorens. Deze zien er heel goed uit en dit blijft ook zo gedurende de rest van de film. Daarnaast is het verhaal origineel, gebeurtenissen worden verteld met door grappige gesprekken tussen verschillende mensen, aangevuld met stijlvol gemonteerde beelden. Ondanks deze grappige stukjes blijft het verhaal wel serieus, je lacht af en toe maar daarna wordt je al weer snel meegesleept in Arthurs reis.

Een ander sterk punt is het acteerwerk, dat mag ook wel met zo’n cast. Bijvoorbeeld Charlie Hunnam (Sons of AnarchyPacific Rimals Arthur, Jude Law (The Young Pope Sherlock Holmesals de oom van Arthur, Vortigern en Aidan Gillen (The Wire, Game of Thrones) als vriend van Arthur, Goosefat Bill. De cast levert stuk voor stuk een zeer goede acteerprestatie en weet je goed mee te slepen in hun emoties. Daarnaast is ook de muziekkeuze verassend maar geslaagd en zijn de filmlocaties, hoewel veelal hetzelfde, erg mooi.

De positieve punten hebben de overmacht, maar helaas zijn er ook minpuntjes te bespeuren. Zo zien de personages er soms nog net iets te verzorgd uit voor een verhaal dat zich in de middeleeuwen afspeelt; de nette kapsels en kleren halen je soms een beetje uit de beleving. Ook wisselden de magische elementen tussen ontzettend gaaf en een beetje ongeloofwaardig, waarschijnlijk doordat er niet goed wordt uitgelegd waar deze magie vandaan komt of hoe het werkt. Dit alles mag de pret gelukkig niet drukken, Guy Ritchie heeft met King Arthur Legend of the Sword zeker een mooi plekje verdiend in het rijtje goede Koning Arthur-films.