Just Cause 3 Gold Edition

De Just Cause 3 Gold Edition is een mooi pakket voor gamers die dit spel nog niet in hun bezit hebben. Je hebt meteen de meest complete versie van de game te pakken. De extra DLC voegt daarnaast flink wat uren spelplezier toe. Helaas zijn de performance-problemen uit de originele game nog steeds aanwezig.

In december 2015 bracht Avalanche Studios het derde deel van hun openwereld-game Just Cause op de markt. Destijds werd het spel met gemengde reacties ontvangen. Waar veel reviews laaiend enthousiast waren over de omgeving en de mate van vernietiging, was men minder te spreken over het plot en de performance van het spel. Zeker op de consoles had het spel lange laadtijden en regelmatig flinke framedrops. Nu, anderhalf jaar later, is het tijd voor de Just Cause 3 Gold Edition. Deze bevat het originele spel en alle DLC’s die in de tussentijd zijn uitgekomen. Deze review zal zich voornamelijk focussen op de verschillen met de originele uitgave. Lees hier wat we destijds van het spel vonden.

Just Cause 3 Gold Edition

Zoals gezegd bevat de Gold Edition alle eerder verschenen DLC’s. De voornaamste is de ‘Air, Land & Sea-expansion’, die bestaat uit: Sky Fortress, Mech Land Assault en de Bavarium Sea Heist. Elk onderdeel voegt naast wapens ook extra missies en gebieden toe. Mech Land Assault voegt zelfs een complete eilandengroep toe. Met de in totaal 9 extra missies voegt deze DLC flink wat uren speelplezier toe aan de basisgame.

De overige DLC bevat verschillende voertuigen en wapens. De ‘weaponized-vehicle-pack’ bevat drie voertuigen waarop wapens zijn gemonteerd. Het gaat om een buggy, een raceboot en een sportwagen. Het ‘explosive-weapons-pack’ voegt twee extra wapens toe aan het spel: een RPG en een sniper-rifle. De leukste toevoeging op wapengebied is de Kousave Rifle. Een schorpioen-vormige en extreem-krachtige shotgun. Perfect om de nodige schade mee aan te richten.

Uiteindelijk voegen de extra wapens en voertuigen niet heel veel toe aan het spel. In tegenstelling tot de ‘Air, Land & Sea-expansion’. Wanneer je Just Cause 3 al in je bezit hebt zou je kunnen volstaan met het aanschaffen van die DLC. De overige uitbreidingen zijn niet heel noemenswaardig en zeker geen reden om opnieuw de portemonnee te trekken voor de Gold Edition.

Iets waar we stiekem op hoopten is dat de problemen die de originele game teisterden verleden tijd zouden zijn. Helaas blijkt al na een paar minuten spelen dat dit niet het geval is; al bij het eerste dorp dat je binnenvalt is het al meteen raak met flinke framedrops. Ook op het gebied van laadtijden is niets verbeterd ten opzichte van anderhalf jaar geleden. We hadden liever gezien dat Avalanche Studios hier wat meer aandacht aan had besteed in plaats van aan extra wapens.