NBA Playgrounds

NBA Playgrounds heeft een redelijk aantal schoonheidsfoutjes en verbeterpunten, maar voor de lage aanschafprijs biedt het veel plezier.

In het begin van de jaren ’90 wist de arcade-basketbalgame NBA Jam veel fans te veroveren. De titel verscheen oorspronkelijk voor de SNES, maar kwam later ook uit voor andere platformen. In 2002 probeerde NBA Street het succes te evenaren en nu, vijftien jaar later, krijgen die beide games een spirituele opvolger: NBA Playgrounds.

NBA Playgrounds werkt als een soort kaartspel, na het opstarten word je een drietal packs gegeven en je bent aanvankelijk toegewezen op die spelers je hier krijgt. De spelervaring kan hierdoor behoorlijk verschillen, aangezien alle basketballers zo hun specifieke kwaliteiten hebben. Sommigen zijn goed in het stelen van de bal, anderen in het blokkeren, maar het kan ook dat juist driepunters of dunks een specialiteit zijn. De game draait om twee-tegen-twee-wedstrijden, dus het is belangrijk om de juiste spelers te kiezen. Het is mogelijk om een oefenpotje te spelen, maar er kan ook aan toernooien of online wedstrijden worden deelgenomen. Door te winnen ontvang je xp voor de spelers die je hebt gebruikt en uiteindelijk kan je de kaarten laten levelen. Er zijn hierin drie niveau’s: brons, zilver en goud. Door je kaarten te verbeteren speel je speciale bewegingen vrij die de ervaring nog spectaculairder maken. In de wedstrijden draait alles om timing, zowel in aanvallend als verdedigend opzicht. Kleine fouten worden soms genadeloos afgestraft, maar dit maakt winnen des te bevredigender.

NBA Playgrounds Londen

Hoewel het gebruik van kaarten doet denken aan game(mode)s als FIFA Ultimate Team, wordt er in NBA Playgrounds geen gebruik gemaakt van microtransacties. Dit is vooral bewonderenswaardig gezien de lage aanschafprijs van €19,99. De twee-tegen-twee-opzet lijkt een ideale combinatie voor avondjes met vrienden, maar de lastige leercurve kan hierbij wat roet in het eten gooien. NBA Playgrounds is zeker geen makkelijke game, zelfs op de laagste moeilijkheidsgraad. Het kiezen van de juiste spelers is ook essentieel; als je team niet in balans is ben je bij voorbaat kansloos. Bij je eerste toernooi, in New York, kom je er misschien nog mee weg, maar wanneer je je pad vervolgt via steden als Tokio, Miami, Londen, Parijs en Las Vegas, begint tactiek een steeds grotere rol te spelen. Al deze omgevingen hebben hun eigen uitstraling en gevoel, door het publiek, de omgeving en de muziek. Hoewel niet wereldschokkend, zorgt dit voor net dat nodige beetje afwisseling.

Hoewel we de diepgang waarderen, zou iets meer hulp gewenst zijn indien je de game als luchtig party-vermaak wilt spelen. Er is wel sprake van een tutorial, waarbij de controls onder in beeld blijven staan en het spel af en toe gepauzeerd wordt om uitleg te geven. De optie om alleen deze controlsweergave in en uit te schakelen zou wenselijk zijn om de game wat toegankelijker te maken. Het is sowieso jammer dat het spel weinig opties biedt, vooral qua camervoering. De diepte van het veld is niet altijd even goed waar te nemen, waardoor positioneren lastig is. Vanuit verdedigend opzicht levert dit soms problemen op. Het zijn opzich kleine kritiekpuntjes die enigszins logisch zijn gezien de lage prijs. Qua presentatie gooit NBA Playgrounds geen hoge ogen, maar voor €19,99 is dit gewoon een erg leuke titel.