A Walk in the Dark

A Walk in the Dark is simpel qua opzet, maar het biedt voldoende uitdaging. De honderd levels zullen je een behoorlijke tijd bezighouden. Mocht je daarna nog verder willen, dan kun je altijd aan de slag met de challenges. Zeker gezien de prijs is dit een aanrader.

De meeste mensen hebben waarschijnlijk nog nooit gehoord van ontwikkelaar Flying Turtle Software en dat is ook niet zo heel gek, want ze hebben nog maar twee spellen op hun naam staan. A Walk in the Dark is een puzzel-platformer en het meest recente spel van dit kleine groepje Portugese ontwikkelaars. Deze game heeft wel iets weg van Super Meat Boy, maar in dit geval speel je het met een kat en een meisje. Is A Walk in the Dark ook net zo moeilijk als Super Meat Boy, of zorgt het voor iets minder frustratie?

In A Walk in the Dark speel je afwisselend met Arielle en haar kat Bast. De bedoeling van het spel is om het einde van het level te halen zonder dood te gaan. Wanneer dat lukt ga je door naar het volgende, net zolang tot je bij level 100 bent. Je komt verschillende uitdagingen tegen, zoals dodelijke punten, enge beesten en gevaarlijke tandwielen. Wanneer je speelt met Bast heb je ook echt het gevoel dat je een kat bestuurt; hij is bewegelijk, snel en kan zeer hoog springen. De besturing van het spel is precies goed, waardoor het ook echt voelt alsof je de controle hebt. Dit zorgt er voor dat het maken van een fout ook echt je eigen schuld is.

De stukken die je moet spelen met Arielle zijn net iets anders dan met Bast, wanneer je springt met het meisje verandert de zwaartekracht en sta je ineens ondersteboven. Dit zorgt voor een extra dimensie aan het spel en maakt de uitdaging nog groter. De eerst paar keer voelt het wel ietwat onwennig aan, maar al snel zul je het onder de knie krijgen.

A Walk in the Dark

Naast het succesvol doorlopen van elk level kun je ook nog voor de twee uitdagingen gaan; zo kun je het proberen te halen onder par-time of met het verzamelen van elke shiny (bloem). Juist deze twee extra mogelijkheden maken het spel een stuk aantrekkelijker en zorgen ervoor dat, hoe simpel de opzet ook is, het lang leuk blijft. Mocht je op zoek zijn naar nog meer uitdaging, dan kun je ook altijd nog de challenges spelen. Deze zijn een stuk lastiger en komen meer in de buurt van Super Meat Boy. De uitdagingen zijn vrij te spelen door het voltooien van de verschillende levels.

AWalkInTheDark_02

A Walk in the Dark is misschien simpel wat betreft opzet, maar het is zeker geen eenvoudig spel. De bediening is precies goed en dat zorgt ervoor dat het niet frustreert wanneer je dood gaat, erg belangrijk bij een game zoals deze. De twee verschillende uitdagingen bij de reguliere levels zorgen ervoor dat het langer leuk blijft. Ben je daarna nog steeds opzoek naar een uitdaging, dan kun je altijd beginnen aan de challenges. A Walk in the Dark is zeker een aanrader en dat het zo goedkoop (nog geen 10 euro) is, helpt natuurlijk ook mee.