Seasons After Fall

Seasons After Fall is een prachtige game qua beleving. De handgetekende animaties en mooie muziek zorgen ervoor dat je wegdroomt in de sprookjesachtige wereld. De besturing is wat aan de lastige kant en de puzzels zijn niet heel erg uitdagend. Al met al is dit zeker geen slechte game.

Seasons After Fall is al sinds september vorig jaar verkrijgbaar voor pc, maar Focus Home Interactive heeft het spel nu ook uitgebracht voor PlayStation 4 en Xbox One. Deze puzzel-platformer, van ontwikkelaar Swing Swing Submarine, is volledig met de hand getekend en de muziek is uitgevoerd door een orkest. Is deze release voor de consoles de moeite waard of was het niet nodig?

In Seasons After Fall begin je het avontuur als zaadje dat zijn weg naar boven probeert te vinden. Eenmaal boven aangekomen, kruip je in de huid van een kleine wilde vos. Je hebt de volledige controle over hem en zult opzoek moeten gaan naar de verschillende Guardians. Door deze beschermers met een bezoek te vereren, krijg je de mogelijkheid om de seizoenen te veranderen. De winter kan watervallen bevriezen, lenteregen kan het niveau van het water doen stijgen en de zomer kan ervoor zorgen dat de planten en bomen gaan groeien.

seasons_after_fall_screenshot_07

Seasons After Fall ziet er prachtig uit en dat komt vooral door de handgemaakte animaties. Zelfs de achtergrond is erg mooi en je kunt zien dat ze veel aandacht aan de details hebben besteed. Daarnaast past de muziek heel erg goed bij de sprookjesachtige sfeer en daardoor word je regelmatig in het spel getrokken.

Het eerste uur van deze game is eigenlijk heel erg goed; het voelt meer aan als een beleving dan een spel. Helaas worden na een tijdje de eerste minpuntjes van Seasons After Fall zichtbaar. De puzzels zijn niet heel erg uitdagend en vaak lijken ze ook ietwat op elkaar. Natuurlijk hoeft dat niet iets heel slechts te zijn, vooral wanneer je opzoek bent naar een game om te ontspannen. Iets wat minder snel door de vingers te zien is, is het feit dat je heel erg vaak alleen maar aan het lopen bent. In het begin is dit nog niet zo erg, maar na verloop van tijd gaat dit vervelen. Gelukkig weet de omgeving en de muziek het in de meeste gevallen nog enigszins aangenaam te maken.

De besturing van de vos vereist wat oefening, maar is niet heel erg vervelend. Vaak spring je in het begin net iets te laat, waardoor je een gedeelte weer opnieuw moet doen. Oefening baart kunst zullen we maar zeggen.

seasons_after_fall-14

Seasons After Fall is qua beleving een zeer geslaagde game. De handgetekende animaties en prachtige muziek slepen je mee in deze idyllische wereld. Jammergenoeg zijn de puzzels redelijk snel op te lossen en ben je vaak lange stukken aan het lopen. Ook de bediening van je vos gaat niet altijd zoals je zou wensen, maar met enige oefening moet dit geen probleem zijn. Het is zeker geen slechte game, maar het had meer kunnen zijn.