Live by Night

Live by Night is mooi vormgegeven en de acteurs leveren goed werk. Het is jammer dat de verhaalvertelling en ontwikkeling van de personages zo benedenmaats zijn.

Live by Night is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Hoewel Ben Affleck al vroeg in zijn carriere een Oscar won als scenarist, is zijn hieropvolgende carriere niet altijd even makkelijk geweest. Lange tijd werd zijn acteerwerk bespot, vooral door zijn samenwerkingen met toenmalig vriendin Jennifer Lopez. Inmiddels is het tij gekeerd, Affleck weet zowel als acteur en als regisseur indruk te maken en wist in deze dubbelrol een Oscar te winnen voor Argo. Inmiddels is hij zelfs gecast als Batman, maar ondertussen neemt hij nog steeds zowel voor en achter de camera plaats voor films als Live by Night.

Het Boston van de jaren ’20 gaat gebukt onder de drooglegging en gangsters die hier van willen profiteren. Veteraan Joe Coughlin (Ben Affleck), de zoon van de politiecommissaris (Brendan Gleeson), is niet van plan om in zijn vaders voetsporen te treden en vult zijn zakken met het plegen van bankovervallen. De criminele ladder brengt hem uiteindelijk in Tampa. Joe valt hier voor Graciela (Zoe Saldana), de dochter van een Cubaanse zakenman, en bevriendt de sherrif Irving Figgis (Chris Cooper) en zijn dochter Loretta (Elle Fanning). Maar wanneer hij verwikkelt raakt in de een strijd met de KKK, komt alles op het spel te staan.

Live by Night

Live by Night begint sterk. De manier waarop de tijdsperiode is nagebootst is bewonderenswaardig en geloofwaardig. Het kleurgebruik is sfeervol en de cameravoering en montage zijn uitstekend. Het enige technische minpuntje is het gebruik van digitale camera’s; hoewel de beelden mooi zijn komt dit het authentieke gevoel niet ten goede. De film moet het dan ook vooral van het acteerwerk hebben. Ben Affleck (Gone Girl, The Accountant) en Chris Cooper (11.22.63) zijn prima, maar vooral Elle Fanning (The Neon Demon) en Zoe Saldana (Star Trek, Guardians of the Galaxy) maken indruk.

Door een minder geslaagde vertelling en onderontwikkelde personages blijft dit hoge niveau helaas niet behouden. Het verhaal verloopt erg snel en fragmentarisch, waarbij een voice-over van Ben Affleck de gaten opvult. Dit is niet alleen een weinig meeslepend narratief; de uitvoering laat ook te wensen over. Het stemacteerwerk klinkt ongeïnspireerd en gaat vervelen, het lijkt alsof Affleck continu een kater had. Het doet ontzettend veel afbreuk aan wat een uitstekende film had kunnen zijn.