Everybody’s Golf

Everybody's Golf is een uitstekende game geworden met meer dan genoeg content en diepgang voor zowel beginners als gevorderde spelers. Dat er daarbij ook is gedacht aan een prima lokale multiplayer maakt dat wij dit spel van harte aanbevelen.

Hoewel je het misschien niet zou denken is Everybody’s Golf alweer het zevende deel in de serie. Wel is het de eerste editie die voor de PlayStation 4 beschikbaar is, nadat deel zes in 2012 verscheen voor de voorganger van deze console.

Wanneer je de game voor het eerst opstart zul je eerst je avatar moeten optuigen en een nickname moeten kiezen. Dit kost gelukkig niet al te veel tijd; ontwikkelaar Clap Hanz heeft een aantal standaard avatars gemaakt voor wie geen zin heeft om zelf creatief te zijn. Daarna is het tijd om de golfbaan op te gaan in de single- of multiplayer.

De eenpersoons-modus bestaat uit een offline en een online gedeelte. Offline speel je verschillende toernooien waarin je ervaring op kunt doen en spullen voor je avatar kunt verdienen. Af en toe kom je dan een eindbaas tegen die je moet verslaan om naar een volgend toernooi te kunnen. Heel erg spannend is het allemaal niet, maar het systeem werkt prima en voldoet.

Online is er de keuze tussen twee modi, namelijk Open Course en Turf Wars, waarbij de tweede het leukst is om te doen. De eerste variant borduurt voort op de singleplayer met als verschil dat je prestaties nu worden vergeleken met andere spelers. Tijdens de Turf Wars neem je het als team op tegen een ander team en moet je de meeste punten zien te behalen. Een leuk detail is dat de online-wereld een stuk voller is. Overal zie je namelijk mede-golfers over de banen rennen en hun ding doen, wat een erg vrolijke vibe geeft en de wereld levendig doet aanvoelen.

Everybody's Golf

Een game als Everybody’s Golf kan natuurlijk niet zonder lokale multiplayer en dat zit er dan gelukkig ook in. Maximaal vier spelers kunnen zich tegelijkertijd uitleven op de golfbaan. Het fijne is daarbij dat het ouderwetse doorgeven van de controller ondersteund wordt, iets waar het spel natuurlijk ook uitermate geschikt voor is.

Het golfen zelf is redelijk eenvoudig van opzet, maar uiteindelijk behoorlijk diepgaand. Door middel van drie keer klikken worden de afstand en precisie ingesteld, waarbij timing het sleutelwoord is. Dit maakt dat het spel erg makkelijk op te pakken is, maar het toch wel lastig wordt om er echt goed in te worden. Een iets verkeerde timing en je bal belandt in de bunker, waarmee je een birdie wel kunt vergeten.

Grafisch gezien is er ook genoeg te beleven. De vrolijke kleuren en personage’s spatten van je scherm en ook de golfbanen zijn erg gevarieerd. Zo golf je op het strand, tussen de canyons of hoog in de bergen. Nergens wordt het echter extreem onrealistisch en dat is een goede keuze geweest van de makers, omdat hiermee wordt onderstreept dat ook aan de serieuzere golfers is gedacht.

Uiteindelijk is Everybody’s Golf een uitstekende game geworden met meer dan genoeg content en diepgang om je een lange tijd bezig te houden. Zeker op het gebied van singeplayer is er meer dan genoeg te beleven. Dat er daarbij ook nog een prima lokale meerspelermodus is, is de kers op de spreekwoordelijke taart.