Review: Spelunker Party

Aloys van Outersterp, 13 november 2017
Spelunker Party is een verdraaid lastige platformer die gaat irriteren door de slechte afwerking. De game zou een goede patch kunnen gebruiken.

De Nintendo Switch leek bij de aankondiging al een ideale console voor multiplayergames te worden. Sinds de lancering hebben we dit meermaals bevestigd zien worden, met games als 1-2 Switch, Mario Kart 8 Deluxe en Overcooked. Hoewel de titel doet vermoeden dat Spelunker Party ook in dit rijtje hoort, is dit juist niet het geval.De titel geeft eigenlijk een halve waarheid, de game draait namelijk wel om speleologie. Met maximaal vier spelers verken je grotten vol obstakels en verzamel je nieuwe kleding en benodigdheden. Het is zelfs mogelijk om een huisdier met je mee te nemen!

Op het eerste gezicht lijkt dit spel een redelijk standaard 2D-platformer, maar al snel blijkt dit niet het geval. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Mario, hebben de speleologen ‘gewoon’ last van valschade. Je moet dus vrij voorzichtig zijn wanneer je naar of vanaf een touw springt. Te pletter vallen is ook niet de enige manier waarop een level kan mislukken: tijdens je tocht loopt er een balkje leeg dat slechts op een paar punten kan worden opgeladen. Het is even behoorlijk wennen, vooral omdat ook de knoppenconfiguratie wat onnatuurlijk aanvoelt. Tijdens onze testsessie zaten we vaak op een verkeerde knop te drukken wanneer wij een sprong wilden maken.

Dit is zeker geen toegankelijke partygame die je makkelijk met onervaren vrienden kan spelen: Spelunker Party is een verdraaid lastige platformer die behoorlijk genadeloos kan zijn. Helaas voelt de moeilijkheidsgraad ook vaak als een gevolg van de gebrekkige gameplay, omdat de afwerking nogal slecht is. Wanneer je sprong naar een touw misgaat blijft het personage hangen in de lucht, vergezelt met een animatie die uitbeeldt dat hij of zij op de grond neervalt. Wanneer dit wel goed gaat, ben je ook nog niet veilig: wanneer je uit het touw springt volgt namelijk hetzelfde proleem. Het klinkt als een interessante concept voor een platformer, maar door de slechte afwerking gaat het vooral irriteren.

Ook de indeling bij split-screen laat wat te wensen over. Wanneer je met twee spelers het scherm deelt, wordt niet optimaal de ruimte benut en pakt het beeld nogal klein uit. Met vier spelers is er geen probleem, dus dat is iets om rekening mee te houden. Spelunker Party lijkt eigenlijk nog een patch nodig te hebben, alvorens het een goede game genoemd kan worden. Hopelijk kunnen we hier later nog eens op terugkomen.

Lees volledig artikel
firstlook