Doorgaan naar artikel
Gravel
Joost Klein Middelink
Joost Klein Middelink
Gameredacteur / Bordspellenredactiemanager / Eventmanager
Profiel

Gravel is de aankomende rallyrace-game van Milestone. Het spel komt 27 februari uit voor PlayStation 4, Xbox One en pc, maar wij konden er alvast mee aan de slag. Bij Gravel draait het om races op verscheidene circuits over de hele wereld. Daarbij neem je deel in vier onderdelen, waaronder Cross Country en Stadium, om zo met krachtige voertuigen verschillende terreinen te trotseren. Op het eerste gezicht lijkt het spel qua vormgeving erg op Monster Energy Supercross en straalt het dezelfde rauwheid uit als Dirt 4. Hier lees je of Gravel hier inderdaad mee vergeleken kan worden.

De races zijn te verdelen in vier disciplines. Elke discipline is uniek, want de ene keer rij je in een stadium langs krappe bochten en de andere keer scheur je door de ruige natuur van een groot gebied. Hierbij kies je elke keer een ander type voertuig, afhankelijk van wat past bij de race. Zo is een snelle en lage auto beter geschikt voor een circuit, terwijl een grote SUV beter past bij een woestijn. Elk voertuig bestuurt ook anders, waardoor je jouw speelstijl moet aanpassen aan de omgeving. Na een aantal races goed te hebben gereden, kun je door naar het volgende onderdeel en na genoeg races kun je het opnemen tegen een bekende coureur waarin je een-tegen-een verschillende onderdelen rijdt.

De besturing bevalt prima, want Gravel luistert nauw naar alle input. Elk moment dat je korter of langer instuurt, zal direct merkbaar zijn in je traject op de weg. Hierdoor leer je wat het beste voor jezelf werkt. Het spel kan je allerlei ondersteuning bieden mocht je het nog lastig vinden om de juiste weg te vinden. Gelukkig is Gravel ook erg vergevingsgezind. Met de terugspoelfunctie kun je korte stukjes opnieuw rijden mocht je een enorme fout begaan zijn. Hoe langer je speelt, hoe minder vaak je deze functie nodig hebt. Dit gaf ons het gevoel beter te worden in het spel en dat is prettig.

Gravel

De uitstraling van Gravel is rauw, maar het werkelijke gevoel van ruwe landschappen komt niet over. De omgevingen zijn prachtig, maar de natuur reageert niet direct op de auto’s die langsrazen. Er is geen opwaaiend stof, geen stukken auto die rondvliegen als je botst en geen opspattend water na het rijden door een plas. Net allemaal zaken die zorgen voor betere onderdompeling en zodoende blijft de rauwheid van het spel slechts op het scherm. Er is wel schade aan auto’s en er komen wel druppels op het scherm, maar dit is allemaal wat magertjes. Het voelt zelfs wat geforceerd als het hele beeld spontaan doorweekt is na het rijden door een klein plasje.

Ondanks de matige dynamische natuur is Gravel in de kern wel een vermakelijke race-game waarbij je door mooie omgevingen rijdt. In de korte tijd tot release zal er weinig meer veranderen, maar dat is ook niet per se nodig. De game is geen hoogvlieger, maar zal vermakelijk genoeg zijn voor op de langere termijn, zeker met de online mogelijkheden.

Gravel, gravel launchtrailer