Age of Empires: Definitive Edition
Cindy van Gerwen
Cindy van Gerwen

Age of Empires definitive edition is dezelfde topper als het origineel uit 1997. Helaas is de AI nog net zo frustrerend.

Wie vroeger Age of Empires speelde, kan zich maar al te goed de nostalgie herinneren. De game die inmiddels uit 1997 stamt onderscheidt zich door een goede combinatie van RTS (Real-time-strategy) en waargebeurde geschiedenis. Het opbouwen van een beschaving om vervolgens alle andere uit te roeien maakte de game een groot succes. De uitgave van Age of Empires: Definitive Edition beloofde onder andere een HD-laagje over de ruim 20 jaar oude game, maar bevat de game behalve een gepolijst laagje ook voldoende diepgang?

Strategie-liefhebbers zullen bij de beschrijving van Age of Empires al snel denken aan hetzelfde concept zoals de Civilization-games. En toch is het een heel ander type spel. Niet alleen het verschil tussen RTS en turn-based (bij Civilization), maar ook de inhoud is anders. Age of Empires legt vooral de nadruk op het verzamelen van grondstoffen, opbouwen van dorpen om uiteindelijk alle andere dorpen met hun koloniën platbranden. Ook zijn er technologieën om te ontwikkelen en zul je door verschillende tijdperken gaan, zoals bijvoorbeeld het stenen tijdperk. Belangrijk is om in het begin ervoor te zorgen dat er voldoende combat-units zijn om jezelf te verdedigen. Tegelijkertijd is het ook zaak om voldoende grondstoffen in de buurt te hebben zoals hout, steen en voedsel. Daardoor is een tactische plek kiezen in het begin al het halve werk.

Age of Empires biedt meer dan voldoende campaign-levels om flink bezig te blijven. Daarnaast is er nog een custom-modus en zijn er multiplayer-mogelijkheden. Meer dan genoeg keuze, hoewel je na een paar uur spelen al de neiging zult hebben om niet meer met de AI te spelen. Deze is namelijk ontzettend agressief en laat weinig ruimte over om vroeg in de game op te bouwen. In de allereerste campagne wordt je zelfs binnen drie minuten belaagd door hordes vijanden, zelfs als de game op makkelijk gespeeld wordt. Iets wat nog meer frustraties geeft, is de onhandige manier waarop de units bestuurd worden. Om onbekende redenen lijken deze niet om te kunnen gaan met andere eenheden die in de weg staan, wat dus resulteert in een file. Dit kan soms catastrofaal zijn als dit midden in een oorlog gebeurt.

Dit mag niet wegnemen dat Age of Empires er nog steeds in weet te slagen om voldoende vermaak te bieden. Als je door de frustrerende AI en besturing heen weet te kijken, zal de game je veel vermaak bieden. Het HD-laagje is zeker een verbetering ten opzichte van vroeger, alhoewel het niet enorm veel indruk weet te maken. Al met al is het leukste onderdeel de multiplayer-modus, waar genoeg mogelijkheden zijn om zowel online als lokaal met vrienden aan de slag te gaan.

Age of Empires definitive edition

Age of Empires: Definitive Edition is een aanrader als je een groot fan bent van de vroegere games en deze opnieuw wilt beleven. Echter jaagt de game oude en nieuwe spelers weg met de enorm frustrerende AI en een besturing die veel te wensen overlaat. Als dit met een patch opgelost zou kunnen worden, zou de game zeker een herbeleving van vroeger zijn en een succesvolle remaster.