Geostorm

Geostorm lijkt met zijn afgezaagde opzet een ideale luchtige actiefilm. Maar door een overvloed aan saaie momenten komen de gebreken van het schrijfwerk pijnlijk naar boven.

Geostorm is nu verkrijgbaar op Blu-ray en DVD.

Dubai onder water, een hittegolf in Canada en sneeuw in Afghanistan; wanneer een grote weersbeïnvloedingsateliet op hol slaat, is een wetenschapper gespeeld door Gerard Butler onze enige hoop. De opzet van Geostorm klinkt als de beste ofwel de slechtste film aller tijden, helaas neigt het meer richting het tweede.

Na een reeks natuurrampen heeft de wereld ingezet op een complex satellietsysteem om het weer in bedwang te houden. De installatie heeft de naam Dutch Boy, vernoemd naar het jongetje dat zijn vinger in de dijk stak. Maar na een reeks onverklaarbare gebeurtenissen, dreigen de satelieten voor een wereldwijde ramp te zorgen. President Andrew Palma (Andy Garcia) stuurt de broers Jake (Gerard Butler) en Max Lawson (Jim Sturgess) op het voorval af. Maar wanneer zij een duister complot ontdekken, lijkt het einde van de aarde nabij.

Gerard Butler heeft een degelijke reputatie als actieheld opgebouwd, maar hij is absoluut niet geloofwaardig als geniaal wetenschapper én astronaut. Zijn hoofdrol vat zo wel goed samen waar het Geostorm aan ontbreekt. De film neemt zichzelf simpelweg veel te serieus om de absurditeit te kunnen waarderen. Geostorm had een heerlijk fout actiespektakel kunnen zijn, maar ziet zichzelf vooral als politieke thriller of een soort An Inconvenienth Truth 3. Dus wie graag wilt zien hoe Gerard Butler met blote vuisten een sateliet in elkaar slaat, zal bedrogen uitkomen.

In plaats daarvan wordt er te veel ruimte gemaakt voor scènes die te weinig toevoegen. Geregeld staan personages naar beeldschermen te kijken terwijl ze praten over logboeken en panelen. Wat lijkt op een vermakelijke actiefilm zakt daardoor te vaak in, waardoor de gebrekkige dialogen en personages op pijnlijke wijze naar de oppervlakte komen. Pas in het laatste half uur begint de film zijn potentie in te lossen, maar dan is het al te laat. Vooral omdat je de grote openbaringen in het verhaal al van mijlenver aan ziet komen. Alleen de casting zegt eigenlijk al te veel; was de film zelf maar zo welbesproken.