Into the Breach
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

Voor de erg zachte prijs van 15 euro, haal je met Into the Breach een van de leukste, meest verslavende en beste strategiegames in huis. De makkelijke instap maar uiteindelijke diepgang zorgen ervoor dat je vele tijdlijnen gaat verkennen.

In 2012 veroverde Subset Games de harten van strategiefans door het eigenzinnige Faster Than Light uit te brengen. Hierin beheerde je een ruimteschip en was het de bedoeling de hele reis te overleven. Ondanks dat het makkelijk op te pakken was, was het erg moeilijk om ook maar één keer het spel uit te spelen. Nu komt er van dezelfde studio een nieuwe game: Into the Breach. Kan ook dit spel weer vele trouwe fans bemachtigen?

into the breach

De aarde zoals we die kennen, bestaat niet meer. Het overgrote deel is door de zee opgeslokt en er zijn alleen nog maar een aantal eilanden over. Deze eilanden worden bedreigd door aliens die zich onder de grond nestelen en naar boven komen om de beschaving uit te roeien. Jij bent de aangewezen persoon om dit te voorkomen. Jij bent de leider van drie eenheden en zult op verschillende locaties de mensheid moeten beschermen.

Vrijwel de gehele gameplay bestaat uit gevechten. Deze vinden plaats op een soort schaakbord van ongeveer 8 bij 8 vierkante vakjes. Elke eenheid heeft zijn eigen aanval en kan één keer per beurt bewegen en aanvallen. Zo simpel als dat klinkt, is het ook werkelijk. Na een korte introductie kun je zelf aan de slag, maar het is een misvatting om te denken dat het spel makkelijk is. Door alle verschillende manieren waarop je je aanval aan kunt pakken, zit je vaak lang na te denken voordat er iets gebeurt. Dat maakt Into the Breach een fantastisch tactisch spel.

into the breach

Als je niet aan het vechten bent, kun je je eenheden upgraden met verschillende nieuwe wapens en bonussen. Denk aan raketten, vlammenwerpers, extra aanvalsbeurten en nog veel meer. Daarnaast komt er ook tactiek kijken bij het kiezen van welk deel van een eiland je beschermt; ieder deel levert namelijk verschillende bonussen op. Al zul je voor de betere bonussen wel moeilijkere tegenstanders moeten verslaan. Zodra al je elektriciteitsvoorzieningen kapot zijn gemaakt door de aliens, is je spel afgelopen. Maar zodra dat gebeurt, kun je resetten door naar een andere tijdlijn te gaan. Je verliest dan veel, maar neemt ook een aantal dingen mee. Door de upgrades en het meenemen van bonussen naar nieuwe potjes, blijft Into the Breach lekker verfrissend.

Into the Breach had flink wat waar te maken, zeker voor de fans van Faster Than Light, en volgens ons is dat zeker gelukt. Het is onwijs simpel van opzet en iedereen kan er zo mee aan de slag. Zodra je wat verder komt en je het jezelf ook moeilijker maakt, wordt de diepgang echt duidelijk. Maak je een keer een fout en ga je af, geen probleem, je begint gewoon opnieuw. Dat voelt ook zelden als een straf en meer als een leermoment. Voor ons zal het een spel worden dat we nog vaak op gaan starten om even een tijdlijn te spelen, net iets verder te komen en een net hogere score te halen.