Oh Baby

Oh Baby is vooral dankzij de hoofdrolspelers goed voor prima vermaak. De onervarenheid van regisseur Thomas Acda schijnt nog wel door.

Oh Baby is nu verkrijgbaar op DVD.

Liedjesschrijver Ruben (Gijs Naber) heeft het al niet makkelijk, maar na het overlijden van een oude scharrel komt zijn leven op zijn kop te staan. Hij blijkt de vader van een acht maanden oude zoon en krijgt plots de volledige verantwoordelijkheid over deze zuigeling. Althans, dat mocht hij hopen. Samen met de kleine luierpoeper, staat namelijk zijn bemoeizuchtige tante Lucy (Hanna van Vliet) op de stoep.

In tijden van datingapps lijkt bovenstaande verhaalbeschrijving de grote angst voor velen. Het klassieke, enigszins clichématige verhaal blijkt gelukkig nog wel een aardige opzet voor een romantische komedie. Regisseur Thomas Acda maakte zijn debuut met de tv-film Fake, maar laat zien dat de muziek hem nog niet is vergeten. De lichthartige liedjesromantiek van Oh Baby komt een stuk beter uit de verf, al schijnt Acda’s onervarenheid als visuele verteller zeker nog door.

Oh Baby Foto: Dinand van der Wal

Zo zien we verscheidene keren Rubens schrijfproces gevisualiseerd worden in lekker stijlvolle scènes. Kleine intermezzo’s die op een eigen manier verwijzen naar muzikale stijlen, maar hierbij ook voor kleine breuken zorgen. Acda weet de interessante uitstapjes niet tot een geheel te laten vervloeien, waardoor de stukjes je soms uit de film halen. Daarnaast weet het voormalig Acda en De Munnik-lid ook niet echt de interesse te prikkelen. Al vanaf het eerste moment is de afloop van het verhaal duidelijk; als kijker twijfel je hier ook geen moment aan.

Gelukkig kan er altijd worden teruggevallen op de prima hoofdrolspelers. Gijs Naber doet enigszins denken aan zijn rol in Aanmodderfakker; thema’s als volwassenwording zitten hem als gegoten en dat laat hij hier ook weer blijken. Daarnaast weet Hanna van Vliet het chemierijke duo te completeren. Haar bemoeizuchtige personage zou snel kunnen irriteren, maar de actrice weet de rol charmant te brengen en de interesse vast te houden. Zo weet Oh Baby toch een prima anderhalf uur te entertainen.