Timothy vs the Aliens

Timothy vs the Aliens heeft een leuke, charmante opzet, maar de diepgang en het technische aspect laten flink te wensen over.

Al vele jaren geniet jong en oud van platformers. Rayman, Jak & Daxter, Ratchet & Clank en natuurlijk Mario. Maar wat nou als onze Italiaanse vriend geen loodgieter, maar lid van de maffia was? Op die vraag lijkt Timothy vs the Aliens antwoord te geven.

Deze game speelt als een combinatie tussen een 3D-platformer en een third-person-shooter. Je neemt de controle over maffioso Timothy in een open wereld. Plots wordt deze stad het toneel van een buitenaardse invasie en is Timothy de aangewezen persoon om de kleine aliens af te schieten. De charmante zwart-wit-vormgeving grijpt stijlvol terug naar klassieke maffia-films en beroemde science-fiction-producties van de jaren ’50, een tijdperk dat bekendstaat om zijn fascinatie voor het buitenaardse. Het uiterlijk vormt helaas zo goed als het enige echt aantrekkelijke aspect van Timothy vs the Aliens.

Timothy vs the Aliens

Het verdere spel heeft niet de diepgang die deze verpakking doet vermoeden. Het verhaal is niet heel omvangrijk en bovenal nogal lineair, waardoor de open wereld niet goed wordt benut. Je hebt wel de mogelijkheid om van je doel af te wijken en de stad te verkennen, maar dit levert je bar weinig op. Er zijn een aantal objecten te verzamelen en je kunt geldbriefjes vinden, maar je wordt nooit echt beloond om de hele kaart uit te kammen; hierdoor werkt dit niet uitnodigend en wordt de open wereld eigenlijk verspild. En dat terwijl dit aspect erg welkom was geweest, het verhaal is namelijk erg kort.

Daarnaast laat ook het technische aspect wat te wensen over. Wanneer Timothy zich in kleine binnenlocaties bevindt, loopt de game lekker soepel, maar eenmaal buiten gaat de framerate helaas omlaag. Ook is het jammer dat er geen stemmen te horen zijn. Hoewel de vormgeving verwijst naar klassieke films, is dit zeker wél het tijdperk van de gesproken variant. Het ontbreken van stemacteurs lijkt daardoor vooral een budgetaire reden te hebben; geen artistieke. Dat is erg jammer, want de bijzondere opzet van Timothy vs the Aliens had een beter afgerond eindproduct verdiend.