Yoku’s Island Express

Yoku's Island Express wordt mooi gepresenteerd door de vrolijke kleuren van het eiland en de upbeat muziek, maar helaas laat de gameplay wat te wensen over. Voor een groot deel speelt het spel zichzelf en wanneer dit niet het geval is, is het vooral frustrerend. Daarom is het spel alleen vermakelijk als je je verstand op nul zet.

Yoku’s Island Express is een pinball-avonturenspel dat zich afspeelt in een open wereld. Als Yoku, een klein insect dat een stenen bal met zich meesleept, kom je terecht op een eiland als postbode. Er is iets vreselijks gebeurd met de leider van het eiland en het is aan Yoku om de drie stamhoofden op de hoogte te brengen.

Ja, een pinball-avonturenspel, de combinatie is zo raar als het klinkt. Denk aan een metroidvania-achtige wereld, zoals bij het majestueuze Ori and the Blind Forest, maar in plaats van dat je van hot naar her springt, zijn er flippers verspreid over het eiland waarmee je je vervoert. Met name in het begin is dit leuk en interessant; dan is het namelijk nog duidelijk waar je heen moet gaan en welke flipper je moet nemen om waar uit te komen. Echter verdwijnt de simpliciteit al snel en daarmee ook de charme. Opeens is het helemaal niet meer overzichtelijk waar je heen moet en belangrijker: welke flipper je moet gebruiken om er te komen. Bepaalde paadjes of flipperknoppen sturen je opeens verschillende niveaus omhoog of omlaag en zonder een fotografisch geheugen is het onmogelijk om het allemaal te onthouden. Hierdoor wordt het maar een kwestie van alles uitproberen tot je op de juiste plek komt en zo speelt het spel zichzelf eigenlijk een beetje.

De uitdaging zou moeten komen in de vorm van de wat klassiekere flippermomenten. Vaak kom je expres ergens vast te zitten en kan je alleen verder door een soort pinball-level uit te spelen. Helaas zijn ook deze momenten niet zo goed uitgewerkt. Zo kan je met één van de flippers drie verschillende plekken bereiken en is het een kwestie van een halve milimeter meer naar links of rechts de bal raken om de juiste te hebben. Dit, gepaard met het feit dat je niet echt af kan gaan, zorgt ervoor dat je maar een beetje de flipperknoppen blijft spammen totdat je opeens het gebied uitgespeeld hebt.

Yoku's Island Express-gameplay

Echter ziet het eiland er wel lekker kleurrijk uit en ook de muziek is erg vrolijk. Wil je dus lekker met verstand op nul wat flipperen in een kleurrijke wereld, dan zul je je prima vermaken met Yoku’s Island Express. Iedereen die opzoek is naar diepgaandere 2D-gameplay, kan zich beter aan een echte platformer wagen.