Ancestors Legacy
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

Ancestors Legacy is een leuke RTS die 'easy to learn' maar 'hard to master' is. Door de onverwacht tactische gevechten en de leuke missies blijft het ook langere tijd leuk. Helaas voelen sommige aspecten na een tijdje toch wat karig

In de middeleeuwen was er flink wat oorlog, zo ook in West-Europa. Hier waren de Vikingen, Angelsaksen, Germanen en Slaven verwikkeld in een flinke strijd. Jij kunt nu de leiding nemen over een van deze vier volkeren in Ancestors Legacy. Dit is een RTS (real-time strategy) zoals we ze klassiek kennen: je bouwt snel een basis, rekruteert wat eenheden en roeit de vijand uit. Zal dit spel zichzelf kunnen onderscheiden in het genre of is het snel weer vergeten?

ancestors legacy

Zoals vermeld speel je met een van de vier beschikbare volkeren. Ieder heeft zijn eigen soort bonussen en eenheden. Deze eenheden zijn te verdelen in drie groepen: infanterie, cavalerie en boogschutters. Naast unieke troepen, hebben de stammen ook nog een eigen kleine tech-tree waar extra bonussen te ontrgrendelen zijn. Deze aspecten maken de gameplay gevarieerd genoeg, zonder compleet onoverzichtelijk te worden. Gelukkig zit er nog wel een diepere tactische laag onder, waardoor het spel voor langere tijd leuk blijft.

In Ancestors Legacy draait het grootste deel toch om vechten en dit is best interessant uitgewerkt. Je eenheden bestaan uit een stuk of vijf soldaten, waardoor de gevechten wat groter lijken dan ze werkelijk zijn. Met een camera die in te zoomen is, kun je goed bekijken hoe de strijders elkaar in mootjes hakken. Blijf dit alleen niet te lang doen, want het vechten is meer dan jouw eenheden laten botsen op die van de vijand. Doordat allerlei eenheden verschillende sterktes hebben tegen elkaar, moet je altijd opletten dat de juiste elkaar aanvallen. Tevens moet je opletten dat je boogschutters niet je eigen troepen raken en dat je niet opeens van de zijkant wordt aangevallen door snelle cavalerie. Dit houdt een potje lang tactisch nadat je basis is afgebouwd.

Er zitten ongeveer dertig missies in Ancestors Legacy die gelukkig niet allemaal hetzelfde zijn. Soms moet je zoals de klassiekers op een open speelveld snel je basis bouwen, om daarna met jouw eenheden de vijandige basis af te breken. Daarnaast zijn er missies waarin je een vooringesteld leger tot je commando krijgt, je een fort moet beschermen en nog veel meer. Mocht je de computergestuurde vijand zat zijn, dan kun je je vaardigheden online testen tegen andere spelers. Genoeg opties dus om je een langere tijd bezig te houden.

ancestors legacy

Helaas zijn er ook aspecten met wat weinig opties. Met vier volkeren met ieder maar drie verschillende eenheden die er toe doen, voelt het nog wat magertjes. Tevens heb je snel door welke eenheid je het beste kunt inzetten tegen een bepaald soort vijand. Dit is niet per se storend, maar het was fijn geweest als daar nog net wat meer diepgang in zat. Daarnaast claimt de ontwikkelaar dat het vrij historisch accuraat moet zijn, maar de Vikingen vielen bijvoorbeeld vooral onbeschermde dorpen aan, terwijl ze in het spel grote forten belegeren. Dit is niet heel erg, maar toch worden mensen die een werkelijke geschiedenis verwachten teleurgesteld.

Ancestors Legacy is een prima game en brengt wat originaliteit naar het RTS-genre. Je kunt makkelijk aan de slag en het is niet zo onmogelijk als sommige andere RTS-spellen. Toch zit er een complexere tactieklaag in die er, samen met de gevarieerde missies, voor zorgt dat het langere tijd leuk blijft en niet alleen voor een avondje. Helaas voelt de game wat kaal in sommige aspecten, maar gelukkig hebben we tijdens de early access veel gratis updates gezien, dus wellicht dat er nog veel meer content uit zal komen.