Overcooked 2

Overcooked 2 is een volwaardige opvolger van het eerste deel. Het is groter, uitgebreider en diverser. Het tempo ligt wel hoog en de moeilijkheid gaat snel omhoog, waardoor nieuwkomers het wellicht moeilijk gaan hebben en frustratie snel op de loer ligt.

Overcooked 2 is het vervolg op de populaire kookgame van vorig jaar. In het vorige deel ging het om het beschermen van de wereld. Dat deed je door goede maaltijden te koken voor een groot monster. In dit deel gaat het om het voeren van de onbroden, dat zijn ondode broden, die de koning heeft opgeroepen nadat hij gelezen heeft uit de Necri-NOMNOM-icon. Lees hier of het tweede deel net zo’n kwaliteit weet te bieden als het eerste deel. Daar waren we namelijk heel tevreden over.

Overcooked 2

Zoals te zien is in de trailer, draait het in het tweede deel van het kookspel weer om goede samenwerking. Waar het verhaal anders is vormgegeven, draait het nog steeds om het samenwerken als team om het kwaad te voeren. In de eerste levels krijg je een simpel gerecht en zijn er maar weinig stoornissen. Hoe verder je komt, hoe gecompliceerder de gerechten worden en hoe vaker de omgeving probeert jouw kookkunsten te verstoren. In dit deel zijn verschillende nieuwe gerechten toegevoegd, net als nieuwe manieren om het eten te bereiden.

Direct is merkbaar dat het tweede deel er nauwelijks doekjes om windt, je krijgt namelijk erg snel chaos voor je kiezen, nog sneller dan bij het eerste deel. Dit keer zijn er ook dynamische levels. Dat houdt in dat het level compleet kan veranderen naarmate de tijd vordert. Zo moet je bijvoorbeeld in een level koken in een luchtballon. Ongeveer op de helft stort je neer en moet je ineens compleet andere gerechten maken, wat ervoor kan zorgen dat je uit je concentratie raakt. Ook zijn er levels waarbij je nooit bij elkaar komt als team. Hier hebben de ontwikkelaars aan gedacht, want je kunt nu ingrediënten naar elkaar gooien.

Overcooked 2

In dit deel kun je ook online samenwerken om eten klaar te maken. Dit werkt vrij goed, mits je een redelijke verbinding hebt. Je kunt nu met kleine inputs communiceren wat je gaat doen, elkaar complimentjes geven of nog steeds het klassieke schelden/klagen. Toch lijkt dit prima te helpen in de communicatie. Doordat je niet tegen elkaar kunt praten (of in ons geval soms schreeuwen), wordt het wel lastiger om op elkaar te vertrouwen. Hierdoor wordt het in zekere zin wel lastiger om een level even goed te doen, dan wanneer je bij elkaar op de bank zit.

De variatie van gerechten is groter, de diversiteit van stoornissen in levels is gegroeid en er zijn meer levels dan tevoren. In een notendop is het dezelfde game als het eerste deel, maar dan groter, meer en beter. De enige opmerking die we kunnen maken, is dat het tempo waarin Overcooked 2 moeilijker wordt erg hoog ligt. Waar in het eerste deel je langzaam bestookt wordt met nieuwe en uitdagende levels of recepten, besluit Overcooked 2 je direct lastig te vallen met allerlei nieuwe zaken. Voor de mensen die het eerste deel veel hebben gespeeld, voelt het als een volwaardige opvolger. Als je echter pas bij dit deel begint, kan het nog een flinke drempel zijn om goed op te starten.