Preview: Pode en Stormdivers

Cindy van Gerwen, 16 september 2018
Profiel
De Schattige game Pode krijgt een waardige port naar de PlayStation 4. Door de eenvoud en de vrolijkheid zal de game jong en oud aantrekken. Stormdivers probeert het Battle Royale-genre uit te breiden met RPG-elementen. Dit is een interessante zet omdat we zoiets op deze manier nog niet eerder hebben gezien

Tijdens Gamescom 2018 kregen we de kans om twee titels te bezoeken die wellicht niet zoveel aandacht krijgen als ze zouden verdienen: Pode en Stormdivers. Eerstgenoemde is een co-op puzzelgame die zijn debuut al eerder op de Nintendo Switch maakte, terwijl de andere game het battle royale-genre naar een hoger niveau probeert te tillen door innovatie. Wat onze indrukken van beide spellen waren, lees je in deze preview.

Pode

Pode kwam eerder dit jaar al uit voor de Nintendo Switch en nu krijgt de PlayStation 4 een eigen port. De game vertelt het verhaal van een gevallen ster. Ze zoekt een weg terug naar de ruimte en krijgt daarbij hulp van een steen. Hoewel het spel in enkele uren al uit te spelen is, word je meegenomen op een avontuur en zie je een hechte vriendschap ontstaan. Om weer terug naar de hemel te komen moeten de twee helden een weg vinden door een mysterieuze berg die vol met platformpuzzels zit. Daar komt het co-op gedeelte om de hoek kijken, want samenwerken is essentieel om progressie te maken. Zo kan de ster dankzij haar licht verschillende paden onthullen en flora tot leven laten komen. De steen kan letterlijk bergen verplaatsen en nieuwe paden creëren.

De sfeer die je voelt in Pode is erg vriendelijk en emotioneel. In sommige opzichten is het vergelijkbaar met Ori and The Blind Forest, hoewel het toch op zijn eigen manier uniek is. De omgeving is erg bijzonder en wordt kleurrijker en vrolijker naarmate de puzzels opgelost worden. Hoewel het een echte co-op game betreft, is er ook een optie om alleen op avontuur te gaan. Daardoor heb je veel vrijheid als speler. De game is eigenlijk voor zowel jong als oud geschikt omdat het verhaal op een non-verbale manier wordt overgebracht. Ook is het een spel dat je makkelijk even oppakt en weer weglegt. Wanneer je op zoek bent naar meer actie of echt lastige puzzels, moet je wellicht verder kijken. De puzzels zijn niet bijzonder moeilijk.

Stormdivers

Dat battle royale enorm populair is onder games valt niet te betwisten, Fortnite is momenteel het levende bewijs hiervan. Maar tegelijkertijd wordt het steeds lastiger voor potentiële games in dit genre om de aandacht te trekken, zonder dat het een kopie genoemd wordt. Ontwikkelaar Housemarque waagt de gok door met innovatieve veranderingen binnen het genre te komen. Nadat ze besloten geen arcadegame te maken, waren fans aanvankelijk behoorlijk teleurgesteld. Echter wisten ze na de eerste beelden het vertrouwen en enthousiasme terug te winnen. Stormdivers is namelijk niet de typische battle royale-game die je zou verwachten. Campers (mensen die zich passief in een hoekje gaan verstoppen) maken plaats voor agressieve spelers en potjes zijn snel en vol met actie. In plaats van de vertrouwde kleiner wordende cirkel, zal er een grote storm razen die gebieden op een asymmetrische manier ontoegankelijk maakt.

Iets wat ook bijzonder is, is dat er klassen aan de game toegevoegd zullen worden. Zo is er een die onzichtbaar kan worden en zo ongezien zijn tegenspeler van achter kan besluipen. Het gevolg is dat spelers verschillende speelstijlen zullen moeten leren en dat tactiek vereist is. Ook heeft Housemarque andere grote plannen met de game, waaronder PvE-content (player versus enviroment). Dat klinkt een beetje vreemd voor een genre dat puur PvP (player versus player) is, maar tegelijkertijd ook intrigerend omdat we dit nog niet eerder hebben gezien. Zo zouden er later bijvoorbeeld raids moeten komen die je samen met andere spelers kunt doen.

De prangende vraag is dan vooral of Stormdivers het beruchte pad van lootboxen gaat bewandelen zoals vele andere games deden? “Nee” was het resolute antwoord van de ontwikkelaars, dat is zeker niet de weg die ze willen inslaan. Er zijn cosmetische items die de speler als beloning kan verzamelen, nadat hij bepaalde opdrachten heeft voltooid. Zo kan gevraagd worden om een bepaald aantal tegenstanders uit te schakelen of minimaal op een bepaalde plaats te eindigen. Uiteraard is er een optie om voorwerpen te kopen, maar je weet wel precies wat je krijgt en er is nooit iets verplicht. Dat is een grote opluchting voor de vele mensen die vrezen voor microtransacties. Doordat de game unieke ontwikkelingen biedt binnen het battle royale-genre, zou het zeker genoeg potentie kunnen hebben om succesvol te worden. Op een releasedatum moeten we nog even wachten, maar het is wel al mogelijk om je in te schrijven voor de beta en Stormdivers uit te proberen.