Doorgaan naar artikel
Super Street: The Game
Stefan Manenschijn
Stefan Manenschijn
Profiel

Conclusie

Super Street: The Game lijkt op papier een erg interessante racegame te worden die de tijden van Need for Speed: Underground en Burnout doet herleven. Onze speelsessie was alleen iets te kort om al echt een waardeoordeel over de gameplay te kunnen geven.

Tijdens Gamescom werden we uitgenodigd om een kijkje te nemen bij Super Street: The Game. Het spel is door een Nederlandse studio ontwikkeld, dus die uitnodiging namen we graag aan en na een kort gesprekje, kropen we al snel achter het stuur om te ervaren hoe de game speelt.

Super Street: The Game is vernoemd naar het gelijknamige tijdschrift uit de Verenigde Staten. Wat Top Gear voor Europa is, is Super Street aan de overkant van de oceaan. Het spel is dan ook in opdracht van hen ontwikkeld en bedoeld om de lezers van het magazine aan te spreken. Een klacht die de ontwikkelaars veel hoorden, was dat racegames van tegenwoordig te veel om het lijf hebben: een carrièremodus, open werelden, etc. Men mistte het gevoel van de oude Need for Speed: Underground– en Burnout-games. Met dit spel proberen ze de gloriedagen van de arcaderacer te doen herleven.

Een van de belangrijkste dingen van het spel is het tunen van je wagen. Er zitten meer dan 800 gelicenseerde onderdelen in de game en dit wordt na de release nog verder uitgebreid. Elk onderdeel is ook al vanaf het begin te koop. Je zult echter wel geld moeten verdienen met racen om alles te kunnen aanschaffen. Op die manier zit er toch nog iets van een voortgangssysteem in, al kun je wel zelf volledig je prioriteiten bepalen.

Het is daarbij de bedoeling dat je door je investeringen een echte band opbouwt met je wagen. Iets dat natuurlijk echt een ding is in tuning-gemeenschappen. Daarnaast staan de ontwikkelaars ook in contact met allerlei andere auto-communities en tijdschriften om in de toekomst extra, officiële kampioenschappen toe te voegen.

Wanneer we eenmaal achter het stuur kruipen, blijkt inderdaad dat we met een echte arcaderacer te maken hebben, maar wel een waar meer bij komt kijken dan alleen het gaspedaal intrappen en gaan. Vaker dan ons lief is, staan we tegen een paaltje geparkeerd en we worden op het nippertje een-na-laatste. De buurman naast ons brengt het er niet veel beter vanaf. Om een echt waardeoordeel over de gameplay te vellen, wachten we dan ook op ons review-exemplaar, zodat we iets meer tijd met de game kunnen doorbrengen en er wat handigheid in kunnen krijgen. Daarvoor was de speelsessie uiteindelijk iets te kort.