Capcom Beat ‘Em Up Bundle

Capcom Beat 'Em Up Bundle is een redelijke verzameling van klassieke spellen uit het genre. Echter missen sommige toppers en zijn er geen enkele vernieuwingen, grafische filters of andere toevoegingen om het vers te houden.

Capcom kondigde tijdens de Nintendo Direct van 14 september aan dat zij de Capcom Beat ‘Em Up Bundle uit zouden brengen voor verschillende consoles. Deze game is een verzameling van allerlei klassieke beat-‘em-up-spellen die vroeger in de arcadehallen te spelen waren. Denk daarbij aan spellen als Final Fight, Captain Commando en meer, die ooit ook op consoles uitkwamen. Ook zitten er twee games bij die tot nu nog nooit op consoles uit zijn gebracht. Lees hier onze ervaring van deze collectie van klassiekers.

Capcom Beat 'Em Up Bundle

Bij het opstarten van Capcom Beat ‘Em Up Bundle wordt ons direct gevraagd of we online of offline willen spelen. Je moet dus eerst een selectie maken, voor je een spel kan doen. Dit leek ons een rare keuze, maar deze blijkt logisch te zijn. Zodra je namelijk de online-modus induikt, wordt je in een lobby gegooid, waardoor medespelers zoeken voor een spel wordt vergemakkelijkt. Online samen spelen werkt wel redelijk, maar er is af en toe wel vertraging merkbaar, zelfs met een goede verbinding. Offline heb je daar natuurlijk geen last van, maar dan moet je wel drie vrienden hebben die naast je zitten.

De spellen zelf zijn weinig veranderd ten opzichte van vroeger. Alle games zijn gebaseerd op het zelfde principe: je loopt van links naar rechts door verschillende levels terwijl je vijanden uitschakelt. Het thema is vaak het enige dat verschilt, op aanvallen na. Deze verzameling brengt je zes klassiekers van Capcom die het genre stevig hebben neergezet. Het is wel jammer dat de studio niks heeft gedaan om de spellen fris te houden. Er zijn geen filters, opties of nieuwigheden. De enige aanpassingen die je kunt doen, zijn hoeveel levens je wilt krijgen en hoe moeilijk het spel is. Dit getuigt van minimale moeite die Capcom in de collectie heeft gestoken, zeker aangezien recente collecties zoals de Mega Man X Collections wel degelijk verschillende extra’s hebben gekregen. Je kunt wel wat tekeningen in de gallerij bekijken, maar erg bijzonder zijn deze niet.

Wat de Capcom Beat ‘Em Up Bundle wel interessant maakt, is de toevoeging van twee games die nog nooit eerder naar consoles gekomen zijn. Zo kunnen liefhebbers van het genre twee nieuwe ervaringen ontdekken. Deze nieuwe spellen zijn echter ook erg verouderd en voegen weinig spectaculairs toe. Powered Gear gebruikt wel een uniek modulair systeem, waarbij je onderdelen van verslagen robots kunt gebruiken om je arsenaal uit te breiden. Dit voelt als de enige frisse wind in de collectie, voor de rest moet je een enorme liefhebber zijn van de bestaande games om vol te kunnen genieten van deze uitgave.

Zodoende is de Capcom Beat ‘Em Up Bundle een lichte teleurstelling. Je krijgt exact wat geadverteerd is, en niets meer dan dat. De games spelen prima, maar zijn flink verouderd. Ook heeft Capcom een hoop meer spellen uit het genre die niet zijn toegevoegd, waaronder de vervolgdelen van Final Fight. Het gemis van deze topgames en de afwezigheid van enige grafische of speltechnische vernieuwingen, maken deze verzameling weinig bijzonders. Alleen een echte fan van het genre zal veel plezier halen uit de game, anders is het slechts leuk om een avondje met vrienden te doen.