Ultimate Chicken Horse

Ultimate Chicken Horse voegt een leuk concept toe aan het klassieke platform-genre. Elkaar dwarsbomen in levels, maar zelf alsnog proberen te overleven, is erg humoristisch. Het enige nadeel is dat dit traag op gang komt en enige vaardigheid vereist van spelers. Een diverse groep met variërende behendigheid zal er daarom niet al te veel plezier aan beleven. Wel is het op zijn leukst met vrienden op de bank.

Samen met vrienden gamen is erg leuk om te doen. Bij het ene spel zoals Capcom Beat ‘Em Up Bundle werk je samen, in het andere maak je elkaar het leven zuur. In Ultimate Chicken Horse moet je in kleine levels als eerste het einde halen. Dit klinkt simpel, maar elk rondje krijgen jij en je tegenstanders voorwerpen om te plaatsen, zodat het steeds lastiger wordt om het einde te bereiken.

Ultimate Chicken Horse

De bedoeling is dus dat jij als enige het einde behaalt, door zodanig obstakels te bouwen dat anderen worden gehinderd. Daarmee verdien je punten en als je genoeg hebt gekregen, win je het spel. In de kern is het dus simpel, maar zodra de derde of vierde ronde is begonnen in elk potje, zit het level vol lastige obstakels. Denk daarbij aan springveren, blokken, cirkelzagen, zwarte gaten en veel meer. Binnen de kortste keren wordt het vrijwel onmogelijk om het einde nog te bereiken. Dat zijn ook de momenten waarop het tempo van het spel stijgt, want dan zijn vaak nog weinig punten nodig voor de overwinning.

Zodoende komt Ultimate Chicken Horse ook langzaam op gang. Spelers die niet zo goed zijn in platform-spellen, zullen hier ook geen echte lol mee beleven, want na een paar rondes wordt het behalen van het einde een opgave die niet behaald kan worden. Tegelijkertijd duurt het voor veteranen even voor de spanning er goed inzit. Zo ontstaat er een onbalans qua plezier. Of het plezier neemt snel af aangezien het level te moeilijk wordt, of het plezier begint pas te komen wanneer je al even bezig bent. Dit is zeker een punt als je een mix van niveau hebt binnen een groep spelers. Zodoende kan het spel nooit volledig tot een geweldige speelavond komen, maar is het slechts geschikt als simpel tussendoortje.

Ultimate Chicken Horse

Wanneer je dan toch het ideale moment van plezier weet te bereiken, is het lachen, gieren en brullen geblazen: elkaar uitfoeteren vanwege het plaatsen van een obstakel, je eigen vaardigheden testen in onhaalbare levels en strategisch bedenken wat jou zou helpen terwijl het anderen hindert. De gemoederen lopen hoog op tijdens de korte en intense platform-momenten. Helaas voor Ultimate Chicken Horse, wordt dat succes alleen behaald als je mensen om je heen hebt, of ze online spreekt. Zonder enige communicatie valt dit briljante aspect meteen weg.

Naast deze modus, waar het spel eigenlijk om draait, zijn er ook andere modi speelbaar. Zo kunnen spelers om de beurt met dezelfde controller spelen, is er een level-editor en zijn er uitdagingen voor een enkele speler. Dit voegt wat meer speeltijd toe, maar verlengt het spel minimaal. De kracht van Ultimate Chicken Horse zit hem in de multiplayer, mits je dit met een paar vrienden van vergelijkbaar niveau speelt en bereid bent een tijdje te blijven doen. Anders weet het gewoon niet zoveel te bieden.