Jurassic World: Fallen Kingdom

Jurassic World: Fallen Kingdom stelt eigenlijk op bijna elk vlak teleur. Personages zijn ongeloofwaardig en lijken van karton en ook de cgi van de dino's laat te wensen over. De spaarzame hoogtepunten die de film wel heeft, maken er nog net twee sterren van.

Na het grote succes van Jurassic World, waarin de Jurassic Park-franchise werd vervolgd, was het natuurlijk wachten op een vervolg en die is er ook gekomen. Jurassic World: Fallen Kingdom is nu verkrijgbaar op DVD, Blu-Ray en 4K Ultra HD. Wij keken voor je of dit deel ook thuis op de bank de moeite waard is.

De film trapt een paar jaar na de gebeurtenissen uit Jurassic World af en het leven van de dinosaurussen wordt bedreigd door een naderende vulkaanuitbarsting. Hoewel er stemmen opgaan van ondermeer Dr. Malcolm (Jeff Goldblum, The Grand Budapest Hotel), worden Clair (Bryce Dallas Howard, Gold) en Owen (Chris Pratt, Guardians of the Galaxy) er met een team op uitgestuurd om de dino’s van hun ondergang te redden. Het bedrijf dat ze stuurt, heeft echter minder nobele plannen dan ze in eerste instantie lijken te hebben. Het is hun voornamelijk te doen om het DNA van Blue, de Velociraptor waarmee Owen in het vorige deel leerde communiceren. Met dit DNA kunnen ze een nieuwe genetisch gemodificeerde dino maken op basis van de Indominus Rex: de Indoraptor.

Jurassic World: Fallen Kingdom Foto: Universal

Vanaf het eerste moment maakt Fallen Kingdom al duidelijk wat we kunnen verwachten. Veel spektakel, waarbij geloofwaardigheid en interessante personages ver ondergeschikt zijn. In een typische Hollywood-blockbuster-opening, waarin de Mosasaurus en de T-Rex een hoofdrol spelen, wordt alle geloofwaardigheid meteen overboord gegooid en probeert regisseur Juan Antonio García Bayona (El Orfanato, The Impossible) je te overdonderen met special effects.

Dit blijkt uiteindelijk niet de juiste keus te zijn. Hoewel Bayona er met zijn horror-achtergrond wel een aantal interessante en vooral duistere scènes in weet te stoppen, blijft Jurassic World: Fallen Kingdom zwaar onder de maat. Personages maken de meest idiote keuzes en zijn er alleen maar om de dino’s een podium te bieden. Een inschattingsfout van jewelste, want juist de personages horen de film interessant te houden, maar van karakterontwikkeling is geen enkele sprake. Het maakt ook de af en toe zware keuzes die ze maken erg ongeloofwaardig zijn, aangezien we geen enkele achtergrond hebben waarop zij hun keuzes baseren.

Dit alles is nog enigszins te verteren, wanneer de special effects wel in orde zijn. Veel kijkers zullen toch voor de dino’s komen en wat minder voor het verhaal. Helaas valt Jurassic World: Fallen Kingdom hier ook regelmatig door de mand. Waar de scènes met de vulkaanuitbarsting en in de bewoonde wereld veel indruk maken, lijken de scènes waarin meerdere dinosaurussen zitten eigenlijk nergens op. Zeker wanneer ze aan het rennen zijn, ziet de cgi er bijna lachwekkend uit, wat we niet hadden verwacht van een film met dit budget.

Concluderend valt Jurassic World: Fallen Kingdom ons behoorlijk tegen. We hadden niet veel van het verhaal verwacht, maar dan nog is het onder de maat. Ook de tegenvallende cgi-effecten hadden we niet aan zien komen. De wel goed uitziende scènes en de spannende horror-momenten die de film rijk is, weten er nog net twee sterren van te maken.