The Shapeshifting Detective

The Shapeshifting Detective is een interessante ervaring met verschillende vertakkende verhalen. Omdat de moordenaar elke keer iemand anders is, nodigt het spel uit het vaker te ervaren. Echter zorgt de traagheid van de game ervoor dat je dit niet vaak zult doen. Dat is zonde, want het verhaal is wel erg spannend, en raakt hierdoor ondergesneeuwd.

Wales Interactive is opnieuw met een FMV-game (Full Motion Video-game) gekomen, dit keer genaamd: The Shapeshifting Detective. In Late Shift en The Infectious Madness of Doctor Dekker konden we al genieten van verschillende acteurs in spannende scenes en dit keer kruipen we in het lichaam van een detective die van gedaante kan wisselen. Er is namelijk een moord gepleegd en jij kunt veranderen in alle verdachten, zodat je hen kunt ondervragen als iemand anders. Lees hier hoe interessant dit concept is en of het ook werkt in een FMV-spel.

The Shapeshifting Detective-launchtrailer

Zodra je begint, wordt je meteen een vraag gesteld die je de eerste keer verkeerd zult beantwoorden, waarna je de intro weer opnieuw mag bekijken. Een interessante manier om de speler te laten weten dat keuzes direct effect hebben op het vervolg van het verhaal. Jij bent namelijk Sam, die in opdracht van een mysterieuze agent een moord moet oplossen in een klein stadje. Er blijken duistere krachten aan het werk te zijn en dat is iets waar jij niet vies van bent. Verder zullen we niet teveel van het verhaal verklappen, omdat dat juist de kracht van de game is.

Het spel werkt eigenlijk als volgt: Jij ondervraagt mensen naar de mysterieuze gebeurtenissen, waarbij je nieuwe dingen leert. Vervolgens ga je naar je kamer, verander je in een van de personen die je hebt ontmoet om als diegene de mensen opnieuw te ondervragen. Wellicht hebben ze dan namelijk meer te vertellen of zijn ze eerlijker. Dat is eigenlijk het enige wat je aan het doen bent. Ook al lijkt dat erg saai, het verhaal is spannend genoeg om je te blijven boeien. Zeker omdat elke keer dat je het speelt, er een andere moordenaar is, waardoor je niet zomaar lukraak kunt klikken op wat een andere speler heeft meegemaakt om dezelfde uitkomst te krijgen. Dit zorgt er ook voor dat je het spel, of de film, vaker wilt ervaren.

Na twee keer het verhaal van The Shapeshifting Detective te hebben gespeeld in een paar uur tijd, valt wel op dat het spel enorm traag is. De eerste paar keer dat je een kamer binnenkomt of met een persoon praat, zie je een kort filmpje waarin je van locatie wisselt, wat het mysterieuze gevoel versterkt. Echter, als je als meerdere personen dezelfde persoon wilt ondervragen, moet je elke keer datzelfde filmpje ondergaan. Ook is er geen mogelijkheid om bepaalde gesprekken, filmpjes of ervaringen te versnellen als je deze al hebt gezien in een eerdere beurt. Zodoende wordt het opnieuw doen van de game tegengewerkt en dat wordt alleen maar erger naarmate je vaker hebt gespeeld. Er zijn namelijk een aantal vertakkingen in het verhaal die je wellicht wilt ervaren, maar voor sommige moet je vrijwel het hele spel op dezelfde manier doen, wat weer flink wat tijd kost, zeker als je bedenkt dat een gemiddeld verhaal je minimaal anderhalf uur kost. Ook is het jammer dat bepaalde filmpjes exact hetzelfde zijn, terwijl de omstandigheden anders zijn.

Afgezien van het lage tempo van het spel, is het toch een interessant verhaal. Waar het vorige spel, The Infectious Madness of Doktor Dekker, erg draaide om zelf antwoorden invullen, krijg je hier vaak een paar keuzes. Zodoende heb je niet het idee dat je zomaar wat gokt, maar oprecht informatie wint bij de personages. Het verhaal weet lang genoeg te boeien, omdat je soms, door op het goede moment het juiste personage te zijn, een blik krijgt van een gebeurtenis die je anders niet zou zien. Hierdoor ontvouwt het verhaal zich uitgebreider dan verwacht. Dat is juist hetgeen wat The Shapeshifting Detective zo goed maakt. Een spannend whodunit-verhaal vol duistere krachten en mysterieuze personages. Het enige nadeel is dat het opnieuw ervaren van de verschillende vertakkingen wordt tegengewerkt door de traagheid van het spel zelf.

The Shapeshifting Detective is voor deze review gespeeld op een PlayStation 4. Het spel is ook beschikbaar voor Xbox One, Nintendo Switch en pc.