Doorgaan naar artikel
Old School RuneScape-interview: terugblik naar de ontwikkeling
Britt Luttik
Britt Luttik
Algemeen manager
Profiel

Het is nog maar een paar weken geleden dat Old School RuneScape uitkwam op Android en iOS. Een tijdje geleden kregen wij de kans om deze alvast te testen en we waren erg positief. Ook de cijfers liegen er niet om, de game bewees zijn populariteit in de eerste weken na de release. In een Old School RuneScape-interview met John Colgrave blikken we even terug op het succes dat de game nog altijd heeft.

Het succes van RuneScape is altijd gerealiseerd door een gepassioneerd team dat hard aan de ontwikkeling werkt. Producer John Colgrave maakt daar ook deel van uit sinds 2016. Initieel begon hij vijf jaar geleden in de ontwikkeling bij Jagex en groeide door tot Producer van Old School Runescape Mobile. RuneScape is een van de oudste MMO’s die nog steeds haar trouwe community heeft. Dat de game die begon als een java browser game zou uitgroeien tot een app op Android en iOS is iets wat men zeker niet had verwacht. “De game wordt volgend jaar achttien en we willen mensen een game geven met zoveel mogelijk toegankelijkheid”, vertelt John ons.”De mensen die met RuneScape opgroeiden zitten nu in een heel andere levensfasen en hebben het veel drukker, een mobile game biedt dan toch de oplossing om nog te spelen”. Het geheim van RuneScape volgens John? Een duidelijke visie van wat Jagex wil bereiken en daar niet van af wijken. Nog steeds heeft de game dezelfde wekelijkse updates en worden veranderingen doorgevoerd door middel van het 75%-votingssysteem.

Voor Old School RuneScape was dit een erg doordachte zet, er is namelijk geen enkele reden te bedenken waarom je de game niet zou downloaden. De game is vrijwel identiek gebleven aan onze nostalgische herinneringen. Het mooiste eraan is de werkelijke portabiliteit waar men over na heeft gedacht. De game kan namelijk van pc naar mobile en weer terug gespeeld worden, ofwel de progressie op het ene apparaat gaat gewoon verder op het andere. Hoewel de mobiele versie echt gemaakt is voor de bestaande fans, zou dit mogelijk ook een nieuw publiek kunnen aanspreken dankzij de toegankelijkheid. De cijfers bevestigen dit dan ook, RuneScape stond namelijk de eerste dagen op nummer 1 ‘meest gedownload’ in de app Store.

Hoe heeft Jagex het succes verzekerd van een mobile game, terwijl dit een van de meest controversiële onderwerpen is op gebied van ‘freemium’ en ‘microtransacties’? Daar had men een duidelijke visie in volgens Colgrave: “Het was een reis zonder werkelijke controversies omdat we al vrij vroeg beslissingen hadden genomen over transacties”.”We houden dezelfde strategie aan als op pc, een deel is free-to-play en er is maandelijkse membership om alles te ontgrendelen”. Het is een nobele maar vooral ook interessante keuze dat Jagex geen lootboxen of pay-to-win-aspecten heeft toegevoegd. Hier had de ontwikkelaar wellicht meer winst uit kunnen halen, maar daar ligt niet de wens. De game is een eerbetuiging aan de trouwe spelers.

De transformatie van pc-game naar mobiele applicatie heeft de nodige hobbels gehad verteld John ons. Zo had men te maken met verschillende technische uitdagingen. “We hadden te maken met een engine uit 2005 die we naar een authentieke ervaring wilden vertalen”. “We moesten rekening houden met het ecosysteem van iOS en Android, wekelijkse updates die worden uitgebracht en het efficiënt laten draaien van de app”.”Een duidelijk voorbeeld is dat we niet willen dat de speler zoals op de pc, iedere keer opnieuw moet inloggen bij het starten van RuneScape“, aldus Colgrave. Achter een soepel draaiende MMO gaat veel techniek schuil, zeker omdat een constante verbinding nodig is. “Als je dan bedenkt dat een mobiel netwerk telkens opnieuw verbindt met verschillende masten, is dit zeker een uitdaging om deze verbinding stabiel te laten werken.”

Waar we natuurlijk ook erg nieuwsgierig naar zijn is wat deze ontwikkeling op persoonlijk gebied heeft gedaan met John, een vraag die hem stiekem lijkt te raken. “Ik ben erg trots op wat we bereikt hebben, het maakt een groot deel uit van mijn eigen leven, zeker als ik zie hoe succesvol het is”. Er is ook weinig discussie over of deze mobiele port een succes is, gezien hoe miljoenen spelers reageerden op de aankondiging. Of we de nieuwe RuneScape op mobiel gaan zien, wordt een tipje van de sluier opgelicht: “Momenteel is deze in ontwikkeling met een gelimiteerd aantal deelnemers in de beta”.