Mamma Mia! Here We Go Again

Mamma Mia! Here We Go Again is precies wat je ervan verwacht. Geen diepgaand verhaal en uitmuntende acteerprestaties, maar een film die stampvol zit met liedjes van ABBA. Mocht je van de eerste film hebben genoten, dan zal dat met deze niet anders zijn.

In 2008 verscheen de filmadaptatie van Mamma Mia!, een populaire West End-musical gebaseerd op de nummers van de popgroep ABBA. De film kreeg uiteenlopende beoordelingen, maar werd toch genomineerd voor verschillende awards. Nu tien jaar later is het vervolg verschenen in de vorm van Mamma Mia! Here We Go Again en wij vroegen ons af of er nog genoeg ABBA-liedjes over waren.

In de eerste film start Sophie, gespeeld door Amanda Seyfried (Les Misérables, Mean Girls), een zoektocht naar haar echte vader. Haar moeder Donna (Meryl Streep) bleek namelijk in een korte periode met drie mannen het bed gedeeld te hebben. Mamma Mia! Here We Go Again gaat verder waar het eerste deel is gestopt, maar keert eigenlijk ook terug naar het verleden. Sophie staat op het punt om te trouwen en alles lijkt in de soep te lopen door het slechte weer. Door verschillende flashbacks komen we achter het verhaal van de drie verschillende mannen met wie Donna het bed heeft gedeeld: de Amerikaanse architect Sam Carmichael (Pierce Brosnan, The World Is Not Enough), de Britse bankier Harry Bright (Colin Firth, Bridget Jones’s Diary) en de Zweedse romanschrijver Bill Anderson (Stellan Skarsgård, Good Will Hunting).

In 2008 kreeg Mamma Mia! vaak het verwijt dat het verhaal niet genoeg diepgang had en dat is met Mamma Mia! Here We Go Again eigenlijk niet heel veel anders. De meeste personages zijn vrij oppervlakkig, maar dat is eigenlijk ook niet zo gek. De film draait vooral om de nummers van ABBA en de dialogen zijn over het algemeen vrij kort: te kort in ieder geval om een personage te ontwikkelen gedurende het verhaal. Maar de vraag is of dat erg is. Waarschijnlijk niet, want de meeste mensen die interesse hebben in deze film kijken het ook vanwege de liedjes. En met de uitvoering daarvan is niks mis en al vrij snel zul je, of je dat nu wilt of niet, de liedjes meezingen.

Het betekent overigens niet dat er helemaal geen noemenswaardige rollen zijn in deze film. Er zijn namelijk twee actrices die de show stelen, ook al komen ze te weinig aan bod. Julie Walters (Harry Potter and the Sorcerer’s Stone) als Rosie en Christine Baranski (The Big Bang Theory) als Tanya brengen de broodnodige humor. De twee oude vriendinnen van moeder Donna nemen geen blad voor de mond, en zeker niet als het gaat om het keuren van mannen zoals Fernando Cienfuegos (Andy Garcia, Ocean’s Eleven). Het samenspel tussen de twee hitsige oude vrouwen is regelmatig erg komisch.

Mamma Mia! Here We Go Again is precies wat je ervan verwacht. Het heeft geen diepgaand verhaal en ook de verschillende personages zijn zo oppervlakkig als het maar kan. Maar dat zal de doorsnee ABBA-fan waarschijnlijk een worst wezen, want de film zit boordevol met bekende, en soms ook minder bekende, ABBA-liedjes. Julie Walters en Christine Baranski weten met hun acteerprestaties de gehele film nog net naar een iets hoger niveau te tillen.