Lumin’us

De Lumin’us is een heel leuk product en dan vooral voor kinderen. Het lampje geeft genoeg licht wanneer je het als nachtlampje wilt gebruiken en gaat ook de gehele nacht mee. Verwacht niet al te veel van het apparaat wat betreft geluid, zeker niet als het gaat om de lage tonen. Gezien de lage prijs is het overigens wel acceptabel.

Bigben Interactive kwam een tijdje geleden met lichtgevende bluetooth-speakers. Deze waren vanaf het begin beschikbaar in een aantal verschillende uitvoeringen zoals een hartje, konijn en beer. Dit jaar zijn ze terug met nog meer verschillende modellen, namelijk de eenhoorn, dino, hond, cactus, ananas, raket en schedel. Wij hebben ook een toffe Lumin’us in huis gehaald en hebben deze eens even goed getest.

De inhoud van de doos bestaat uit een Lumin’us, afstandsbediening, kabeltje om het apparaat op de laden en een kabel om je telefoon of mp3-speler aan te sluiten. Die laatste kabel is in de meeste gevallen overbodig, want de lamp beschikt ook over bluetooth. De lamp is groter dan je in eerste instantie zou denken en met zijn 35 cm, in het geval van de dino, is het een behoorlijk apparaat. Binnen een aantal uur is de lamp volledig opgeladen en gaat het zo’n acht uur mee als je het alleen voor muziek gebruikt. Het hangt natuurlijk ook af van de instelling van de lamp, deze heeft naast verschillende kleuren ook vier niveaus voor de intensiteit van het licht. Hoe lager de stand, hoe langer de accu mee zal gaan.

Daarnaast zijn er ook nog twee speciale standen als het gaat om de verlichting. Wanneer je de smooth-modus aanzet, zal de lamp langzaam de negen verschillende kleuren in elkaar over laten lopen. Daarnaast is er ook nog een flash-modus die, op de maat van de muziek, de lamp vrij snel van kleur laat wisselen. Maar dit gaat zo snel dat het niet echt prettig voor je ogen is. Het meest fijn is de smooth-modus of gewoon een enkele kleur. Er zijn in ieder geval mogelijkheden genoeg.

Naast een lamp is de Lumin’us ook nog een speaker. Het apparaat beschikt in totaal over 15 watt aan vermogen. Het stelt niet heel veel voor, maar is goed genoeg voor het afspelen van de meeste soort muziek. Lage tonen zullen niet echt klinken zoals het oorspronkelijk is bedoeld, maar kinderen zijn over het algemeen niet zo kritisch. Je hebt ook genoeg mogelijkheden om je mp3-speler of telefoon aan te sluiten via bluetooth, mini-jack en usb. Elke muziekdrager is tegenwoordig wel uitgerust met een of meerdere van deze opties. Het zal dus geen enkel probleem zijn om je favoriete muziek af te spelen.

De Lumin’us is voor nog geen € 50,- een hartstikke leuk apparaat. De lamp is uitstekend te gebruiken als nachtlampje of sfeerverlichting en met de speaker kun je een klein feestje geven. Verwacht echter niet al te veel van de muziekkwaliteit, want met name de lage tonen zullen niet perfect klinken. De vele aansluitmogelijkheden zorgen ervoor dat je bijna elk apparaat kunt aansluiten en dat voorkomt teleurstelling. Voor kinderen is het in ieder geval een perfect cadeau, en stiekem ook wel voor volwassenen.