Westworld seizoen 2

Westworld seizoen 2 is wederom geweldig en weet je keer op keer te verbazen. Helaas zorgen de eerste afleveringen er wel voor dat het wat lastig is om er weer in te komen.

Eind 2016 kwam HBO met de splinternieuwe serie Westworld en deze werd meteen gezien als een van de beste series van dat jaar. De intrigerende wereld waarin bezoekers in een Wild West-pretpark binnentraden, gevuld met niet van echt te onderscheiden robots, was enorm indrukwekkend en mysterieus. Inmiddels is ook Westworld seizoen 2 beschikbaar op Blu-Ray en DVD en het is natuurlijk de vraag of HBO dit hoge niveau weet vast te houden.

Het tweede seizoen trapt twee weken na de seizoensfinale van het eerste af. De opstand die Dolores (Evan Rachel Wood, The Wrestler) veroorzaakte, is nog in volle gang en de parkbeveiliging is druk bezig om deze met veel geweld de kop in te drukken. De hosts, zoals de androïden worden genoemd, zijn echter slimmer dan ooit en op zoek naar de uitgang van de wereld waarin ze gevangen zitten.

Westworld seizoen 2 Foto: HBO

Een van de beste onderdelen van het eerste seizoen is de filosofische insteek van de serie. Het tweede heeft wat dat betreft in eerste instantie moeite om hier weer bij aan te haken. Doordat veel vragen al eerder zijn opgeworpen, en door de gewelddadige opstand, lijkt de serie eerst te evolueren in een wat simpel actiespektakel. Die stijlbreuk zorgde ervoor dat wij wel wat moeite hadden weer bij de les te komen. Gelukkig weet de serie na de eerste paar afleveringen alweer snel het niveau van de vorige reeks aan te tikken en al gauw raak je weer ondergedompeld in het mysterie en de verhalen van de personages.

Zoals we gewend zijn, is het wel weer erg belangrijk om bij de les te blijven. Er gebeurt zoveel en de volgorde van de gebeurtenissen is niet chronologisch. Zoek je dus een serie die je met een schuin oog op je mobiel wilt volgen, dan ben je bij Westworld aan het verkeerde adres. Even niet opletten, betekent dat je belangrijke aanwijzingen kunt missen die cruciaal zijn voor later. Het maakt van Westworld wel een serie die je zonder problemen meerdere malen kunt kijken, waarbij je telkens nieuwe dingen zult ontdekken.

Westworld is een serie als geen andere en laat wederom zien dat HBO toch wel een klasse apart is qua intelligente tv-series. Hoewel we het iets lastiger vonden om in dit tweede seizoen te komen, is het wederom een dikke aanrader voor wie van mysterie, boeiende personages en een intelligent plot houdt.