Under the Silver Lake

Under the Silver Lake is een fantastische en absurdistische film die doet denken aan het werk van David Lynch. De toon is echter wel een stuk luchtiger en met name de humor en personages stelen de show. Een van de leukste films van 2018.

Na een kortstondige ontmoeting met zijn sexy buurvrouw, verdwijnt zij de volgende ochtend op mysterieuze wijze. Sam (Andrew Garfield, Hacksaw Ridge) zet alles op alles om uit te zoeken wat er met haar is gebeurd. Zijn zoektocht leidt hem langs de meest bizarre situaties en uiteindelijk naar een nog vreemder complot waarin niets is wat het lijkt.

Under the Silver Lake is een film die doet denken aan het werk van David Lynch (Mulholland Drive), maar dan wel een stuk luchtiger. De absurde gebeurtenissen waarbij je je af en toe afvraagt of iets echt is of niet, zijn in grote mate aanwezig en zorgen ervoor dat je altijd je gedachten erbij moet houden. De luchtigheid zit hem voornamelijk in de humor die de situaties en personages meebrengen. Zo is er een mysterieuze piraat die op de meest vreemde momenten opduikt, en wat te denken van een café waarbij de tafels zijn gemaakt van grafstenen. Ook wordt Sam regelmatig aangekeken door dieren en wordt hij gevolgd door een mysterieuze vrouw met een vogelmasker. Het is lastig om je lachspieren te bedwingen, wanneer deze momenten voorbij komen.

Under the Silver Lake Foto: The Searchers

Dat is ook een van de grootste krachten van Under the Silver Lake. Regisseur David Robert Mitchell (It Follows) weet een sfeer neer te zetten waarbij je geen enkel idee hebt wat er gaat gebeuren of hoe de film überhaupt afloopt. Ook de maatschappijkritische zaken die hij aankaart, dragen bij aan de kwaliteit van de film. Zo wordt ondermeer het fenomeen behandeld dat iedereen zichzelf speciaal vindt in de huidige maatschappij. In principe is Sam niet zo’n bijzondere jongeman en heeft zelfs een beetje een doelloos leven, maar in zijn beleving draait alles om hem.

Cinematografisch is het allemaal ook bijzonder fraai in beeld gebracht. De sfeervolle beelden geven een immer bevreemdend gevoel en daardoor blijft het interessant. Ondersteund door een prima indie-soundtrack, is er ook voor het oor genoeg te beleven.

Under the Silver Lake is een geweldige film voor wie van de nodige absurditeit houdt. Denk aan een combinatie van Donnie Darko en Mulholland Drive en je weet waar we het ongeveer over hebben. De bijzondere stijl en humor zorgen er echter wel voor dat niet iedereen evenveel plezier zal beleven aan het avontuur van Sam.