Katamari Damacy REROLL
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

Katamari Damacy REROLL blijkt een tijdloze klassieker door zijn originele gameplay en unieke grafische stijl. De enige kleine minpuntjes zijn de controls en de stressmomentjes. Alsnog raden we iedereen zeker aan deze remaster te spelen, zeker als je het origineel nooit gespeeld hebt.

Op een avond besluit je vader, de koning van de kosmos, een beetje te hard te feesten en te dronken te worden. Het gevolg? Alle sterren zijn verdwenen. Nu is het aan jou als kleine prins van de kosmos om een kleverige bal, een Katamari genaamd, rond te rollen en allerlei spullen er aan te laten kleven. Dit doe je tot de bal groot genoeg is om een ster te worden om zo het heelal weer te vullen. Dit is het verhaal van Katamari Damacy REROLL, een remaster van de klassieker die in 2004 uitkwam op de PlayStation 2. Weet deze game zoveel jaren later nog steeds vermaak te brengen op de Nintendo Switch en pc?

katamari damacy reroll, Katamari Damacy Reroll komt naar Xbox Game Pass

Voor het verhaal dat hierboven beschreven staat, hoef je het spel niet te spelen. Er zit verder geen inhoud in en dient er puur voor om alles een beetje bij elkaar te houden en af en toe een grappige monoloog van de koning te tonen. Wat wel indrukwekkend blijft, is de unieke stijl van Katamari Damacy REROLL. Het is duidelijk te zien dat deze stijl tijdloos is en er nu nog steeds prachtig, origineel en kleurrijk uitziet. Het is lichtjes opgepoetst vergeleken met de PlayStation 2-versie, maar gelukkig is alle originele charme behouden gebleven. Van de vierkant-vormige hoofden van mensen tot de raar uitziende omgeving, er is overal wat te zien en te bewonderen.

Het beste aan Katamari Damacy REROLL is nog steeds de gameplay. Eigenlijk is het een genre op zich. Je start ieder level met een kleine kleverige bal, een Katamari, die je door een wereld rondduwt. Je kunt geen voorwerpen oppakken die groter zijn dan je Katamari, dus zul je moeten beginnen met paperclips en andere kleine voorwerpen. Later in de levels zul je al snel huisdieren en stoelen meepakken en hoe verder je komt in de game, hoe groter de Katamari waarmee je begint is. Het is moeilijk onder woorden te brengen hoe ontspannend deze bezigheid is. De combinatie van het rondrollen, de visuele stijl en de leuke muziek, zorgen ervoor dat je je heerlijk kunt verliezen in dit spel.

Helaas zijn er twee dingen die toch wat irritaties opwekken. De controls zijn flink verouderd. Het was in 2004 vaak nog even puzzelen hoe je het beste de controls in een 3D-wereld kon programmeren en daarom werden veel dingen vergeven. In deze tijd is dit niet meer het geval, maar helaas is er bij Katamari Damacy REROLL niets veranderd. Soms voelt het alsof je de controle compleet kwijt bent, zeker als je in tijdnood komt. En daarmee komen we bij het tweede irritatiepuntje: je hebt altijd een tijdlimiet. Voor een spel dat het juist moet hebben van zijn ontspannende gameplay, zorgt de tijdlimiet juist voor een beetje stress. Dit conflicteert nogal en dat is jammer. Graag hadden we gezien dat er een modus was waarin je zonder tijdlimiet door de levels kon rollen.

Deze kleine negatieve puntjes mogen de pret niet drukken: Katamari Damacy REROLL blijft een tijdloze klassieker. De gameplay is nog steeds uniek, verslavend en ontspannend. De visuele stijl is tijdloos en ziet er opgepoetst voor deze remaster nog mooier en kleurrijker uit. Wij hadden alleen graag gezien dat er voor deze remaster ook wat aan de controls was gedaan en dat er nog wat meer content was toegevoegd, zoals de modus zonder tijdlimiet. Al met al kunnen we iedereen die het origineel niet heeft gespeeld aanraden om deze game te halen.

Voor deze review speelden we Katamari Damacy REROLL op de Nintendo Switch. Het spel is verkrijgbaar voor de Nintendo Switch en pc.