You
Martijn Ruijter
Martijn Ruijter

Hoe ver ga jij voor liefde? Beleef het verhaal in het hoofd van een stalker. You is spannend, creepy en vooral heel intrigerend. Een aanrader voor iedere seriefanaat!

In You, gebaseerd op een bestseller van Caroline Kepnes, beleven we het verhaal van Joe Goldberg (Penn Badgley, Gossip Girl). Joe werkt in een boekenwinkel in New York en op een dag wandelt er een beeldschone dame binnen: Guinevere Beck (Elizabeth Lail, Dead of Summer). De hopeloze romanticus raakt geobsedeerd door Beck, zoals ze genoemd wilt worden, en stelt alles in het werk om voor haar ‘de ware’ te worden. En met alles bedoelen we ook echt alles.

Bespioneren, inbreken in haar huis en telefoon en alles volgen via social media. In You zien we in detail hoe een bedachtzame stalker te werk gaat. En we zien hoe simpel het eigenlijk is om dingen over iemand te weten te komen. We posten tegenwoordig alles online, waardoor een simpele druk op de knop genoeg is om het hele levensverhaal van iemand te achterhalen. Alleen al vanwege deze wake-up-call is You het bekijken waard. We gingen You in met de verwachting dat het een romantische vrouwenserie zou zijn. Hoe kon het ook anders met Penn Badgley in de hoofdrol en een verhaallijn met, op het eerste oog, weinig echte actie. Al snel werd duidelijk dat dit allesbehalve het geval is. You is intrigerend en in redelijk wat gevallen vrij luguber. Als kijker ben je in strijd met jezelf. Enerzijds heb je de gedachte dat Joe de meest vreselijke, creepy dingen uithaalt en dat zo’n psychopaat opgesloten moet worden. Anderzijds is Joe iemand die échte liefde zoekt en alles overheeft voor ‘zijn’ meisje. Tel daarbij op dat Beck zich ook niet onbetuigd laat in negatieve zin en je bouwt zowaar wat sympathie op voor Joe.

You Foto: Netflix

Dit laatste is volgens sommigen de mindere kant van You: stalken wordt geromantiseerd, terwijl het natuurlijk niet door de beugel kan. Wij zien dit echter niet zozeer als een zwakte van de serie, maar als een verschil in interpretatie. You geeft kijkers namelijk de kans om inzicht te krijgen in het hoofd van een stalker. Dit lukt extra goed, doordat het verhaal grotendeels verteld wordt door Joe; de kijker hoort de gedachten van Joe en hij legt niet alleen uit wat hij van plan is, maar ook waarom. Op deze manier krijg je al snel een diepgaander beeld van stalken. Het is een wanhopige poging om liefde te vinden en te houden. Een stalker gaat zo op in de ander dat hij (of zij) niet doorheeft hoe slecht hij bezig is. En het is heel interessant om een verhaal over stalken eens van die kant te bekijken. Wat uiteraard niets afdoet aan het feit dat stalken niet mag, niet kan en niet hoort.

Het einde van seizoen 1 lijkt het einde te worden van de hele serie, ondanks wat kleine open einden. Gelukkig eindigt seizoen 1 van You met een flinke plottwist, waardoor seizoen 2 onvermijdelijk lijkt. En dat klopt, want naar verwachting verschijnt seizoen 2 aankomende herfst. Een creepy, spannend vooruitzicht!