Preview: Degrees of Separation

Joost Klein Middelink, 15 januari 2019
Profiel
Degrees of Separation is tot zover een mooie ervaring waar het verhaal centraal staat. Helaas zorgt de houterige besturing er vaak voor dat het allemaal niet zo soepel verloopt als gewenst. Het verhaal is tof en het puzzelconcept van vuur en is leuk gedaan, maar krijgt weinig de kans om te stralen vanwege de kleine irritaties omtrent de zweverige personages.

Degrees of Separation biedt ons, zoals de gameplay-trailer ons toonde, een interessante puzzelgame over twee personages die gescheiden zijn door een barrière. Rime beschikt over ijskracht en Ember over de kracht van vuur. Hiermee hebben zij macht over wat er in hun omgeving gebeurt, want zodra Rime in de buurt van een bal komt, bevriest deze, maar dankzij Ember begint deze weer te rollen. Lees hier of dit concept interessant genoeg is voor een hele game.

Na de introductie, waarin je de achtergrond van beide personages leert kennen, word je geconfronteerd met je eerste puzzels. Daarbij zul je dus de afscheiding tussen de twee moeten gebruiken om een onderdeel in de wereld te verwarmen of bevriezen. De helft van het scherm waar zij staan, is dus verwarmd of bevroren. Afhankelijk van waar je Rime en Ember plaatst, zullen andere onderdelen worden beïnvloed. Zo moet je water bevriezen om hoger te kunnen springen, of een lampion verwarmen zodat deze stijgt. Hoe verder je komt, hoe complexer de puzzels worden. Echter werd het tijdens onze preview nooit erg lastig, waardoor het hooguit je even laat nadenken voor je weer verder kunt. Dit is niet iets slechts, omdat het in de game vooral om het verhaal draait.

Na de eerste paar levels wordt wel duidelijk dat de besturing niet even soepel verloopt als wenselijk is. De personages bewegen wat zweverig, waardoor het platform-gedeelte van het spel in een slecht licht komt te staan. We probeerden namelijk te landen op de hoek van een rots, maar gleden daar zo overheen. Ook is het besturen van beide personages soms een irritatie. Er zijn tot zover een aantal puzzels waarbij je de personages moet verwisselen, maar vanwege de zweverige besturing kan dit lastig verlopen. Iets wat een simpele puzzel zou moeten zijn, verandert hierdoor in gedoe. In een spel met de focus op verhaal, is het belangrijk dat de game-elementen zo makkelijk mogelijk zijn. Doordat het platformen soms stroef verloopt, gaat dit in de weg zitten van verhaalvertelling.

Nu lijkt het alsof deze problemen alleen voorkomen als je beide personages zelf bestuurt en dat met twee spelers het probleem minder zou opvallen, maar niets is minder waar. Juist doordat je beide personages tegelijk kan besturen, gaat het allemaal wel wat sneller, maar omdat je goed moet communiceren duurt het weer even voordat je met je partner hebt overlegd wat er moet gebeuren. Gelukkig zorgt het er wel voor dat met twee spelers, met veel geduld, het nog best leuk kan zijn om samen te ervaren.

Het concept van warmte en kou is wel leuk uitgewerkt, want bij elke puzzel moet je eerst bedenken welke onderdelen warm of koud moeten worden en vervolgens moet je uitvogelen wie waar moet staan om dit te bereiken. Zodoende zijn er twee lagen qua puzzelen. Helaas is momenteel de uitdaging ver te zoeken en is de besturing erg onhandig voor een dergelijk spel. Daardoor is Degrees of Separation momenteel niets anders dan een tof concept dat nog niet helemaal goed uit de verf komt. Wellicht dat met de laatste loodjes van de game er iets aangepast kan worden, anders zal het zeker geen hoogvlieger worden. Toch is het met twee spelers best vermakelijk om even te spelen.

Voor deze preview is Degrees of Separation gespeeld op een pc met Steam. De game komt 14 februari uit, ook voor PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch.