BlacKkKlansman

BlacKkKlansman verdient het om gezien te worden door een groot publiek. De film laat op een uitstekende manier zien dat de problemen met racisme nog lang niet uit de wereld zijn. Dat doet het door een perfecte balans te vinden tussen humor en serieuze zaken.

Een van de meest interessante films van vorig jaar is toch wel Spike Lee’s BlackKkKlansman. Gebaseerd op het boek van de zwarte gepensioneerde agent Ron Stallworth, zien we hoe een donkere agent in de jaren 70 infiltreert bij de Ku Klux Klan. Het is een periode waarin racisme nog duidelijk aanwezig is en waarin de zwarte emancipatie in volle gang is. Het bijzondere is dat de film een duidelijke parallel trekt met de huidige samenleving in Amerika. BlacKkKlansman is nu verkrijgbaar op Blu-Ray en DVD en wij keken of de film de moeite waard is voor wie de bioscoopversie gemist heeft.

Spike Lee (Malcolm X) heeft van BlacKkKlansman een uiterst vermakelijke film weten te maken met een serieuze ondertoon. De manier waarop dit gedaan is, verdient respect. Ondanks dat je soms met stomheid geslagen bent over hoe zwarte mensen worden benaderd, blijft de humor nooit ver weg. Daarnaast heeft de film een erg prettige vibe. Het gekozen kleurpallet en de soulmuziek geven de film een typische jaren 70-sfeer.

BlacKkKlansman Foto: Universal

Een ander sterk punt zijn de parallellen die worden getrokken met het hedendaagse Amerika. Een aantal spreuken die door de KKK worden gebezigd, zijn duidelijk afgeleid van Trump en zijn campagneleuzen. Zo horen we onder meer het befaamde “Make America great again” de revue passeren. BlacKkKlansman wordt daardoor een erg relevante en actuele film en laat zien dat racisme nog altijd flink aanwezig is in de huidige samenleving en dat er dus in de afgelopen vijftig jaar veel te weinig veranderd is.

Het mooie is daarbij dat ook de zwarte samenleving kritisch wordt benaderd. Zo zijn een aantal zwarte fanatici eigenlijk geen haar beter dan de leden van de KKK qua gedachtegoed. Doordat de film beide kanten van de medaille belicht, voorkomt het dat het kan worden gezien als pure “Black Lives Matter”-propaganda. De enige fout die eigenlijk wordt gemaakt, is helemaal aan het einde. We zien snelle en schokkende beelden van rassenrellen en hoewel deze zonder meer indrukwekkend zijn, voelen ze als onnodig, omdat BlacKkKlansman zijn punt daarvoor al meer dan genoeg duidelijk heeft gemaakt.

BlacKkKlansman is een van de meest bijzondere films van 2018 en verdient het om gezien te worden door een groot publiek. De film weet de problemen uit de jaren 70 op een uitstekende manier te projecteren op het Amerika van nu en laat zien dat de problemen met racisme nog lang niet voorbij zijn. Mocht je hem in de bioscoop hebben gemist, dan adviseren we om die schade snel in te halen!