Johnny English Strikes Again

Johnny English Strikes Again doet niets verrassends, maar wat het doet, doet het wel prima. De film zal niet de geschiedenisboeken ingaan, maar is wel een erg leuk tussendoortje. Zeker als je van de typische Mr. Bean-humor houdt.

Wanneer de identiteit van alle geheime agenten van Engeland op straat komt te liggen door een cyber-attack, is alle hoop gevestigd op een gepensioneerde oude bekende. In Johnny English Strikes Again zien we hoe de klungelige ex-geheim agent Johnny English (Rowan Atkinson, Mr. Bean) op zijn eigen wijze korte metten maakt met deze bedreiging. Deze film is nu uit op Blu-Ray en DVD en hier kun je lezen of het de moeite waard is om hem in huis te halen.

Kijkers van de vorige delen in de trilogie weten wat ze kunnen verwachten en zullen ook ditmaal niet verrast worden. De flauwe grappen die voornamelijk draaien om de klunzigheid van Johnny, volgen elkaar weer in rap tempo op en net als altijd pakt dit geheel toevallig ook weer goed uit. Dat neemt niet weg dat er zeker een paar voltreffers tussen zitten. Zo is Johnny als ober ontzettend hilarisch en dit wordt later in de film nog weer ruimschoots overtroffen door een virtual reality-scène die volledig uit de hand loopt. Ook de huidige trend, waarbij iedereen een voedseldeskundige is, wordt op een geweldige manier op de hak genomen.

Johnny English Strikes Again Foto: Universal Pictures

Het probleem met Rowan Atkinson is eigenlijk dat de acteur niet meer los te zien is van zijn alter-ego Mr. Bean. Ook in Johnny English Strikes Again heb je eigenlijk constant het gevoel dat je zit te kijken naar Mr. Bean die per ongeluk in een situatie terecht is gekomen waarin hij als superspion moet optreden. Dat de film het daarbij ook van dezelfde klungeligheid moet hebben, zorgt ervoor dat Johnny eigenlijk nooit een helemaal opzichzelfstaand personage zal worden. Al zal de film ongetwijfeld voor een deel op de markt zijn gezet om de oude Bean-fans te bekoren. Dat lukt dan ook prima, want liefhebbers van die reeks krijgen Atkinson weer op zijn best te zien.

De overige acteurs kwijten zich ook prima van hun taak. De sexy Olga Kurylenko doet het uitstekend als de mysterieuze Ophelia Bhuletova en ook Ben Miller maakt een goede indruk als Bough, de rechterhand van Johnny, die er eigenlijk altijd voor zorgt dat alles op zijn pootjes terechtkomt.

Johnny English Strikes Again zal geen plekje krijgen in de Top 250 van IMDB, maar is wel een hartstikke leuk tussendoortje voor wie van de typische Mr. Bean-humor houdt. De film duurt precies lang genoeg om niet vervelend te worden en er zitten een paar scènes in die behoorlijk op de lachspieren werken. Ben je geen Mr. Bean-fan, dan kun je deze film ook aan je voorbij laten gaan.