Preview: World War 3

Patrick van Meijl, 11 maart 2019
Profiel
World War 3 toont potentie, zeker door de leuke locaties, de aanpassingsmogelijkheden en hoe de wapens aanvoelen. Maar er moeten ook nog dingen verbeterd worden alvorens het spel Early Access verlaat zoals het geluid, spelersaantal en de balans van wapensterkte.

Sinds Battlefield 4 zijn er vele gamers die met smart wachten op een nieuwe hedendaagse shooter. Helaas voor die mensen heeft die eerdergenoemde serie weer een historische setting gekregen en blijven de shooters die zich in het heden afspelen schaars. World War hoopt deze leegte op te vullen. Dit is een Early Access-titel die ontwikkeld word door een klein team. Wij zijn uitgebreid aan de slag gegaan met deze game, maar maakte deze ook een goede eerste indruk?

De belangrijkste modus van het spel zet twee legers tegenover elkaar en de bedoeling is om strategische plekken te veroveren en in de handen van jouw team te houden. Dit hebben we natuurlijk al vaker gezien dus zal World War 3 zich ergens anders mee moeten onderscheiden.

Dit doet de game onder andere door de maps één op één van de werkelijkheid weer te geven. Wat gamers vaak niet opvalt, is dat locaties in games vaak kleiner zijn dan in de werkelijkheid. Dit doen ontwikkelaars om de maps kleiner te houden en daardoor de gameplay wat sneller te maken. Gelukkig pakt deze verandering goed uit voor World War 3, aangezien de maps nu nóg herkenbaarder zijn. Deze locaties zien er overigens prima uit. Het contrast tussen licht en donker lijkt soms net wat te extreem, waardoor je soms niks ziet of juist verblind wordt, maar de meeste tijd is het dik in orde.

Wat het spel ook goed doet, zijn de aanpassingsmogelijkheden van je uiterlijk, geweren en loadout. Je kunt je kleren en uitrusting volledig aanpassen zodat je echt een persoonlijke stijl hebt waarmee je het slagveld kunt betreden. Maar het meest indrukwekkende is de ‘customization’ van je geweren. Deze kun je tot in de basis afbreken om er vervolgens allerlei nieuwe onderdelen op te plaatsen. Denk aan scopes, magazijnen, geweerlopen en nog vele andere dingen. Daarna kun je een mooie verflaag uitkiezen om het volledig af te maken.

Ook schieten met deze geweren is heerlijk. Elk wapen voelt anders en realistisch dus voelt het des te beter om iemand te raken. Helaas is een klein minpuntje dat het geluid wat minder klinkt. Dit geldt overigens voor al het geluid in World War 3, daar zijn nog verbeteringen mogelijk. Daarnaast zijn de verschillende wapens niet heel goed gebalanceerd, waardoor er een paar maar echt nuttig zijn. Dat is zonde, zeker gezien de vele aanpassingsmogelijkheden.

Verder zijn er nog een paar minpuntjes. Zo voelen de killstreaks, bonussen die je krijgt als je veel tegenstanders achter elkaar vermoord, wat raar en te krachtig aan. Zo zal een team dat aan het begin van een potje aan het winnen is, dit makkelijk kunnen doorzetten door killstreaks te gebruiken. Ook zijn er op het moment te weinig spelers, waardoor een potje vinden lastig is en deze vaak niet volledig bezet zijn. Hierdoor zijn de grote maps leger dan ze zouden moeten zijn, wat erg afdoet aan het plezier van de game.

Er zijn dus een aantal dingen die World War 3 erg goed doet. Zo voelen de wapens erg goed aan en zijn de aanpassingsmogelijkheden hiervan bijna eindeloos. Ook de één op één nagemaakte locaties zijn een tof onderdeel. Helaas zijn er ook minpunten zoals het geluid van de game, de balans tussen de wapens en het spelersaantal. Hopelijk kunnen deze dingen nog gefikst worden alvorens het spel uit Early Access komt, dan zou het zomaar de modern day-shooter kunnen worden waar velen op hopen.