The Sisters Brothers

Regisseur Jacques Audiard maakt een uitstekend Hollywood-debuut met The Sisters Brothers. De toffe setting, gecombineerd met interessante personages en de juiste dosis humor, actie en drama maken dit een film die je gezien moet hebben!

De gebroeders Charlie en Eli Sisters (John C. Reilly en Joacquin Phoenix) worden ten tijde van het Wilde Westen op pad gestuurd door de Commodore om een zekere Hermann Kermit Warm (Riz Ahmed, Nightcrawler) op te sporen. Hij schijnt iets zeer belangrijks in zijn bezit te hebben en de broers reizen richting Oregon City om hem te vinden. Daar worden ze bij geholpen door privé-detective John Morris (Jake Gyllenhaal, Prisoners) die er zijn eigen agenda op na houdt. Hoe dit allemaal afloopt, zien we in The Sisters Brothers van befaamd art-house-regisseur Jacques Audiard (De rouille et d’os), die daarmee zijn Hollywood-debuut maakt.

De film focust zich op twee duo’s. Aan de ene kant zijn er de beide broers, waarvan Eli het eigenlijk wel gezien heeft met het bloedvergieten in het Wilde Westen. Charlie gedijt echter prima in het wereldje en het constante gekissebis wanneer er weer een keuze gemaakt moet worden is erg vermakelijk. Audiard focust zich vooral op de gevoelens van beiden en het contrast daartussen en dat werkt erg goed. Vooral Reilly zet een uitstekend personage neer dat langzaam maar zeker steeds zelfbewuster en zekerder van zijn zaak wordt.

Aan de andere kant zijn er John Morris en Hermann Warm die hun eigen avontuur beleven. Morris heeft Warm al vrij snel gevonden en het is de bedoeling hem bij zich te houden tot de broers zich bij hen voegen. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan en Morris blijkt erg vatbaar voor de ideeën van Warm. Hoewel hun scènes wat minder levendig zijn dan die van Charlie en Eli, blijft ook dit verhaal zeker de moeite van het kijken waard. Bij geen van beiden weet je wat ze van plan zijn en of ze het achterste van hun tong laten zien.

De balans is waar deze film in uitblinkt. Zowel humor, actie als drama zijn in de juiste verhouding gedoseerd en dat maakt dat The Sisters Brothers te allen tijde boeiend blijft. De uitstekende acteerprestaties dragen daar ook nog eens aan bij, samen met de interessante setting tijdens de Amerikaanse goudkoorts.

The Sisters Brothers is een onconventionele Western die ervoor kiest om de emotionele kant van de personages de boventoon te laten voeren. Het geeft de film een extra laag en maakt de hoofdrolspelers geloofwaardig en het verhaal boeiend. Een aanrader.