Overlord

Overlord is een geniale nazi-zombie-film met een flinke dosis humor, gore en natuurlijk een flinterdun verhaal, waarbij de special effects zeker blockbuster-waardig zijn.

Vlak voordat de geallieerden Europa binnenvallen bij de Franse kust, wordt er een groepje Amerikaanse parachutisten ergens in Frankrijk gedropt om een Duitse basis in een kerk uit te schakelen. Hun missie is van groot belang om D-Day te laten slagen. Niets kan ze echter voorbereiden op wat ze te wachten staat wanneer ze achter de waarheid komen van wat er in dit kerkje allemaal gebeurt. In Overlord, geproduceerd door de bekende regisseur J.J. Abrams (Star Trek, Star Wars: The Force Awakens), zien we waar de dappere soldaten mee te maken krijgen.

Dat de nazi’s bezig waren met medische experimenten is algemeen bekend en Overlord weet hier op een erg leuke manier op in te spelen. In hun zoektocht naar de perfecte soldaat zijn de Duitsers op een manier gestuit om de doden weer tot leven te wekken en ze daarbij van superkrachten te voorzien. Het nazi-zombie-genre is niet nieuw, maar Overlord weet er wel zijn eigen draai aan te geven.

Overlord Foto: Paramount

Voordat we echter te maken krijgen met de ondoden, ontspint zich in eerste instantie een heerlijke oorlogsfilm. De openingsscène waarin de parachutisten gedropt worden is daarbij fenomenaal. Terwijl de geallieerde vliegtuigen van alle kanten beschoten worden, maken de soldaten zich klaar voor de sprong uit het vliegtuig. De intensiteit waarmee alles is gefilmd doet bij vlagen denken aan de invasie uit Saving Private Ryan en dat is een groot compliment voor regisseur Julius Avery (Son of a gun).

In deze scène wordt ook meteen duidelijk dat er op het gebied van ranzigheid niet wordt ingehouden. Afgescheurde lichaamsdelen of exploderende mensen komen zonder enige terughoudendheid in beeld en het draagt enorm bij aan het gevoel dat bij een film als deze hoort. Wie overigens denkt dat het hiervoor genoemde het extreemst is, komt van een koude kermis thuis. Later in de film komen de meest bizarre gewelddadigheden voor die je je maar voor kunt stellen. Voor liefhebbers van gore is het smullen geblazen.

Wat daarbij een grote plus is, is dat Overlord gewoon enorm veel plezier uitstraalt. Je merkt aan alles dat de makers enorm gelachen hebben tijdens het creëren van de film. Ook aan de acteurs is te zien dat ze lol hebben in wat ze doen. De personages zijn dan wel niet al te diepgaand, maar dat hoort ook helemaal niet bij een film als deze.

Eigenlijk is Overlord een grote B-film met het budget van een blockbuster. Gelukkig pretenderen de makers ook niets meer te maken dan een lekkere nazi-zombie-film en dat is ze dan ook gelukt. Liefhebbers van gore, zombies en humor zijn hier aan het juiste adres. Dat de special effects daarbij meer dan uitstekend zijn, maakt de film alleen maar beter.