Schindler’s List (25th Anniversary)

Schindler's List blijft ook na 25 jaar even indrukwekkend. Niet alleen als film, maar ook als historisch naslagwerk. Deze nieuwe HD-restauratie is een uitgelezen moment om Schindler's List voor het eerst, of voor de zoveelste keer, te bekijken.

Het is moeilijk voor te stellen dat Schindler’s List alweer 25 jaar oud is. Het aangrijpende oorlogsdrama van regisseur Steven Spielberg (Jurassic Park, E.T.) vertelt het waargebeurde verhaal van de Duitse Oskar Schindler die tijdens de Tweede Wereldoorlog het leven redde van meer dan 1100 Poolse Joden. Ter ere van het vijfentwintigjarige jubileum heeft Universal besloten om een speciale Anniversary-edition uit te brengen, die niet alleen volledig gerestaureerd is voor HD-formaten, maar nu ook voor het eerst in 4K te verkrijgen is. Weet deze speciale editie opnieuw zoveel indruk te maken?

Wat opvalt is dat Schindler’s List nog steeds als een huis staat en dat is niet veel films uit die tijd gegeven. Het feit dat de film in zwart-wit is opgenomen draagt hier ongetwijfeld aan bij, net als dat het bijdraagt aan het gevoel van authenticiteit. Steven Spielberg schuwt de rauwe werkelijkheid niet en dat maakt Schindler’s List misschien wel de beste Tweede Wereldoorlog-film in de geschiedenis. De beelden van wat de Joden mee moesten maken terwijl ze verbannen werden uit hun huizen om uiteindelijk op de trein gezet te worden richting de kampen, gaan door merg en been. De razzia in de Joodse sloppenwijk ongeveer halverwege de film spant daarbij de kroon en laat je met een gevoel van walging achter: hoe heeft de mensheid dit ooit kunnen laten gebeuren?

Schindler's List Foto: Universal

Te midden van dit alles staat natuurlijk Oskar Schindler zelf. Liam Neeson, die we tegenwoordig alleen kennen van actiefilms als Taken, weet de ondernemer uitstekend neer te zetten. Vooral de transformatie van enigszins egoïstische zakenman naar iemand die zich gaat bekommeren om het lot van de vele Joden die werken in zijn fabriek is erg overtuigend.

Dat de film speciaal voor deze verjaardag is opgepoetst, is goed te zien. De beelden ogen bij de tijd en dat maakt Schindler’s List weer geschikt voor een hele nieuwe generatie kijkers. Hoewel in sommige scènes nog wel de leeftijd van de film naar voren komt, hebben we hem nog nooit met deze scherpte kunnen aanschouwen.

Schindler’s List blijft een meesterwerk dat zich zelfs na 25 jaar nog staande houdt. Niet alleen als film, maar ook als naslagwerk van wat de mensheid elkaar kan aandoen in donkere tijden. Iedereen zou Schindler’s List gezien moeten hebben en dankzij deze restauratie hoeft ook de leeftijd je niet meer af te schrikken. Ook voor mensen die de film al gezien hebben is dit de uitgelezen mogelijkheid voor een nieuwe kijkbeurt.