Review: Dance of Death: Du Lac & Fey

Britt Luttik, 25 april 2019
Dance of Death: Du Lac & Fey heeft de basis voor een interessante game, maar schiet helaas duidelijk tekort op gebied van gameplay.

Dance of Death: Du Lac & Fey is een point-and-click game die zich in de historische periode van Jack the Ripper afspeelt. Dat wekt meteen nieuwsgierigheid op en de combinatie kan ook erg goed uitpakken. Het was dan ook jammer dat de game nooit zijn KickStarter-doel wist te behalen. Desondanks is de ontwikkelaar volhardend geweest en nu is de game klaar om gespeeld te worden. Je leest er alles over in deze review.

De toon van het spel is al vrij snel gezet. Het gaat hier om een point-and-click-avontuur met historische personages Sir Lancelot Du Lac en Morgana Fey. Daarnaast is bewoonster Mary Jane Kelly van Whitechapel ook een speelbaar personage dat in het verhaal verwikkeld raakt. Het verhaal is interessant omdat het accurate historische gebeurtenissen bevat en goed verteld wordt. Du Lac is een echte heer met heroïsche trekjes, altijd bereid om de mensen in nood te helpen. Fey is de trouwe vriend en viervoeter, want dankzij een vloek wordt zij gedwongen om in de gedaante van een hond te verschijnen. Haar scherpe en soms wat sarcastische karakter zorgt voor een goede portie humor in de game. Daarnaast is ze in staat om met dieren te praten, iets wat helpt tijdens de onderzoeken.

Onderzoeken is ook hetgeen waar je voornamelijk mee bezig zal zijn in Dance of Death: Du Lac & Fey, typisch iets dat we terugzien in dit genre. Door met de lokale bevolking gesprekken te voeren, kom je zo meer te weten over wat er gaande is en boek je progressie. De bevolking is soms behulpzaam, maar kan zo nu en dan ook flink grof uit de hoek komen. Hoewel dit wat meer karakter aan de game zou moeten geven, maakt het de conversaties vooral ongemakkelijk. Het helpt dan ook niet echt dat een groot deel van het spel bestaat uit 2D-animaties met enkele 3D-gemodelleerde figuren. Wel zijn de omgevingen erg mooi ingericht en passen ze precies bij de tijd en locatie. De mogelijkheid om af te wisselen tussen Du Lac en Fey is ook een leuke toevoeging, zeker Fey heeft dankzij haar interessante eigenschappen nog genoeg diepte om je mee te nemen in het avontuur.

De game moet het ook vooral van het verhaal en de mooie omgevingen hebben, want de gameplay doet niet veel goeds. We zien typische elementen van het genre zoals gesprekken, keuzes en kleine puzzels, maar alles gaat op een ontzettend laag tempo. Dit begint al bij het lopen door de omgeving: de snelheid is ontzettend langzaam en vaak ook klungelig. Regelmatig probeert Du Lac of Fey ergens naartoe te gaan om vervolgens heen-en-weer tegen een muur aan te lopen. Het feit dat de omgevingen steeds vanuit een positie worden weergegeven, helpt ook niet bepaald mee want zo eindig je in bijna onzichtbare hoekjes als je naar de volgende scène wil gaan. Af en toe is de game nog behulpzaam doordat personen of objecten die een interactie hebben een soort ballon boven ze krijgen, waardoor je niet in het wild hoeft te klikken. Helaas verschijnt deze vooral wanneer je in de juiste positie in de buurt staat en is dit systeem ook niet erg accuraat.

Wat met name zonde is, is toch de karige grafische presentatie en de voice-acting. Weliswaar zijn de gebieden en de personages wel mooi gemaakt, maar het is allemaal erg minimaal. Scènes missen een stuk levendigheid en de personen die geanimeerd zijn, komen erg statisch over. Daarbij komt ook nog eens kijken dat de synchronisatie tussen de stemmen en de monden erg misloopt. Dit is erg jammer, want het leidt af van het verhaal, de diepgang en de weinige details die de game nog enigszins interessant maken. Het is begrijpelijk dat we niet met een triple A-game te maken hebben en er keuzes gemaakt moeten worden, maar er is tegenwoordig genoeg aan mogelijkheden om een game toch levendig te laten voelen. Het is dan ook vrij vreemd dat ondanks dat het spel geen grafisch hoogstandje is, toch onze test-pc zo hard wist te laten draaien dat de ventilatoren enorm luid begonnen te worden.

De samenkomst van al deze zaken zorgen ervoor dat we toch wel een beetje teleurgesteld zijn. Dance of Death: Du Lac & Fey heeft een interessant verhaal en bijzondere personages, maar dit wordt weggedrukt door trage en onhandige gameplay. Daarnaast loopt de game ondanks de mooie omgevingen toch grafisch achter en heeft het op het gebied van prestaties nog behoorlijk wat problemen. Als dit verholpen zou kunnen worden met extra updates en wat meer toevoegingen, zou de game nog interessant genoeg zijn om te spelen puur voor het verhaal.