World of Warships: Legends
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

Dankzij de leuke, tactische gevechten en de grote verschillen tussen de drie speelbare klassen, is World of Warships: Legends een uitstekende online multiplayer-game geworden. De game is gratis te spelen, ziet er uitstekend uit en bijna alles is te ontgrendelen door het gewoon te spelen. Mocht het toch iets te traag gaan, dan kan je Doubloons aanschaffen om de voortgang te versnellen.

World of Warships: Legends is de consoleversie van World of Warships uit 2015. Na twee closed beta’s heeft Wargaming hun game eindelijk te water gelaten. In onze preview kon je al lezen dat we aardig tevreden waren over datgene wat we toen konden spelen. Of we met de volledige versie er nog steeds zo over denken, lees je in de review.

World of Warships: Legends is een online multiplayer-game waarin je met oorlogsschepen uit de twintigste eeuw elkaar het leven zuur maakt. De game heeft dan ook een verscheidenheid aan boten uit de klassen cruiser, destroyer en battleship. Elke klasse voelt echt anders, waardoor je drie verschillende speelstijlen moet hanteren. Destroyers zijn razendsnel en zeer wendbaar, maar hebben weinig aanvalskracht en kunnen niet veel schade incasseren. Battleships zijn logge, trage schepen die het vooral moeten hebben van hun verwoestende kanonnen en zware bepantsering. Cruisers zitten hier een beetje tussenin. De schepen zijn van Japanse, Britse en Amerikaanse oorsprong.

Tijdens gevechten levert dit een tactisch schouwspel op tussen de drie klassen. Met bijvoorbeeld een battleship blijf je achter de gevechtslinies en vertrouw je op de vernietigende aanvalskracht. Wel is het belangrijk om snel weg te kunnen komen wanneer het moet, want je wilt niet dat cruisers en destroyers te dichtbij komen en een aantal torpedo’s op je afvuren. Veel schepen uit deze twee klassen hebben deze aan boord en dit is de ideale manier om een battleship snel te laten zinken. Verder kan je schip in brand vliegen, vol met water lopen, stuurloos worden wanneer het roer tijdelijk kapot geschoten wordt, of zijn snelheid verliezen als de motoren beschadigd raken. Er zijn genoeg tactische mogelijkheden, wat voor leuke en soms zelfs meeslepende gevechten zorgt.

Het matchmaking-systeem begeleidt je naar een nieuw potje met maximaal zeventien andere spelers, verdeeld over twee teams. Daarbij wordt erop gelet dat ze altijd in balans zijn. Wanneer je team bijvoorbeeld bestaat uit drie battleships, vier cruisers en twee destroyers, dan heeft het andere team diezelfde aantallen. Het systeem selecteert willekeurig of je Capture the Base of Domination gaat spelen op een aantal verschillende maps. Tijdens de closed beta van afgelopen maart, merkten we dat vrijwel iedereen vooral bezig was met het uitschakelen van de vijandelijke schepen. Gelukkig wordt er nu ook vaker gekozen voor het veroveren van de basis of het beheersen van alle controlepunten. Het geeft je ook weer die extra tactische mogelijkheid, wat alleen maar goed is. Al moeten we eerlijk zijn: het laten zinken van boten, blijft toch het leukste om te doen.

Je kan een admiraal aan je schip toewijzen voor wat extra bonussen. Zo krijgen je torpedo’s bijvoorbeeld meer bereik of wordt je schip iets wendbaarder. Bij elke rang maak je de keuze uit twee of drie verschillende boosts en deze kan je uiteraard laten aansluiten op het type schip en je speelstijl. Je kunt een bepaalde admiraal toewijzen aan meerdere schepen, maar het is jammer dat de bonussen bij de verschillende boten niet worden opgeslagen. Wil je bijvoorbeeld met een andere klasse spelen, dan zou het zomaar kunnen dat de gekozen boosts niet bij dat schip passen. Hierdoor moet je eerst weer naar het ‘Commander’-menu en de betreffende admiraal selecteren om daar de bonussen te wijzigen, voordat je met dat schip weer een nieuwe battle kunt opstarten. Hopelijk wordt dit in een toekomstige update wat eenvoudiger gemaakt.

Na elke zeeslag ontvang je credits en drie soorten ervaringspunten (XP). De credits heb je nodig om nieuwe schepen te kopen en upgrades in je huidige boten te installeren. Met schip-XP en commander-XP kan je betere Tier-schepen ontgrendelen en de admiraals in rang laten stijgen. Door het voltooien van uitdagingen kan je nog wat extra credits en XP verdienen. Al snel zal je steeds meer ervaringspunten moeten vergaren om nieuwe schepen te ontgrendelen.

World of Warships: Legends is gratis te spelen en Wargaming heeft dan ook Doubloons (dukaten) in het leven geroepen om toch wat geld te verdienen. Naast het converteren van bepaalde ervaringspunten, kan je deze ook gebruiken om bijvoorbeeld premium-schepen, Commander-packs of extra credits te kopen. Met de Commander-packs kan je nieuwe admiraals ontgrendelen, terwijl de premium-schepen alleen te gebruiken zijn als je een premium-account aanschaft. Het mooie aan dit systeem is dat je voor jezelf kan bepalen hoe ver je wilt gaan. Je kan bijna alles ontgrendelen door de game te spelen, maar mocht het te langzaam gaan, dan kan je dit proces versnellen door wat Doubloons te kopen met echt geld.

World of Warships: Legends is een uitstekende online multiplayer-game geworden. Dit komt vooral door de leuke, tactische gevechten en het grote verschil tussen de drie klassen schepen. De game ziet er daarnaast ook gewoon uitstekend uit. Je kan vrijwel alles ontgrendelen door simpelweg de game te spelen. Mocht je het toch iets te lang vinden duren, dan kan je tegenover een kleine vergoeding deze voortgang versnellen.

World of Warships: Legends is voor deze review gespeeld op de Xbox One. De game is beschikbaar voor Playstation 4 en Xbox One.