Beautiful Boy

Beautiful Boy is een indrukwekkende film geworden die je nog wel even bij zal blijven. Het laat op angstig realistische wijze zien wat een (drugs)verslaving kan doen met zowel de verslaafde, als de mensen om hem heen.

Regisseur Felix van Groeningen wist destijds met The Broken Circle Breakdown al diepe indruk op ons te maken. Het ontroerende verhaal over een stel dat een kindje verliest, staat nog altijd in ons geheugen gegrift. Nu maakt de regisseur de overstap naar Hollywood voor zijn eerste Engelstalige film getiteld Beautiful Boy, waarin meteen een pikant onderwerp wordt behandeld, namelijk drugsverslaving. Weet van Groeningen ook in het Engels indruk te maken?

David Sheff lijkt alles voor elkaar te hebben. Hij is dan wel gescheiden, maar leeft nog steeds op goede voet met zijn ex en daarnaast heeft hij een nieuwe partner gevonden. Samen met zijn ex-vrouw heeft hij een zoon: Nic, met wie hij ook een goede band onderhoudt en waar verder geen al te spannende dingen mee aan de hand zijn. Dat is totdat hij plotseling voor een aantal dagen verdwijnt en vervolgens compleet gebroken weer opduikt. Nic heeft een drugsverslaving en moet daarvoor behandeld worden. Wat volgt, is een slopend traject die het vertrouwen in beiden danig op de proef stelt en het uiterste van David vraagt.

Beautiful Boy Foto: The Searchers

Het beste aan Beautiful Boy is dat het zich vooral focust op de problematiek van verslaving, zonder daarbij in de val te lopen van de eenzijdige “drugs zijn slecht”-boodschap. Het laat op een bijna documentaire-achtige wijze zien hoe de verslaving van Nic langzaam maar zeker de band met zijn wanhopige vader verwoest en daarbij het gezin meesleurt in de ellende. Telkens wanneer je denkt dat er weer wat licht aan het eind van de tunnel is, blijkt dat Nic simpelweg niet sterk genoeg is om zijn verslaving het hoofd te bieden.

Dat de film zo goed werkt komt ook door de perfecte acteerprestaties van veteraan Steve Carell (Little Miss Sunshine) en vooral Timothée Chamalet (Call me by your name) die de rol van zoon Nic vertolkt. Beiden weten hun band met alle ups en downs dusdanig goed neer te zetten dat het onmogelijk is je niet te kunnen verplaatsen in hun gevoelens.

Na The Broken Circle Breakdown weet Felix van Groeningen wederom een indrukwekkende film af te leveren die je wel even aan het denken houdt. De problematiek van verslaving wordt op een perfecte wijze neergezet door zowel de regisseur als de beide hoofdrolspelers. Het laat ook zien dat een verslaving iedereen zou kunnen overkomen, hoe perfect je leven ook lijkt. Met alle verwoestende gevolgen van dien.