Review: Fromto

Joost Klein Middelink, 24 mei 2019
Fromto is een vermakelijke partygame, maar weet de kinderlijke uitstraling niet te overstijgen. Leuk om even met vrienden te doen, maar de beperking van creativiteit in levels voelt soms te slordig om echt plezier te kunnen beleven.

Fromto is een game van een enkel persoon die tekeningen van zijn twee kinderen heeft gebruikt om een grappig party-spel uit te brengen. In onze review kun je lezen of de game ook inhoudelijk leuk is om te doen, of dat het slechts kinderspel blijft.

Fromto draait om het behalen van de finish met je getekende auto en is voor een of meerdere spelers. Met vrienden gaat het erom dat je als eerste het einde van het level behaalt. Je kunt dat voor anderen moeilijker maken door obstakels te plaatsen. Om de beurt proberen jullie dan het level te behalen, tot jullie beide falen. Vervolgens kun je met je vliegende auto-helikopter op zoek gaan naar kratten zodat je onderdelen kan plaatsen die het level beïnvloeden.

De onderdelen die je kunt plaatsen, variëren tussen simpele blokken, explosieve vatten, magnetische plafonds, springende vissen en noem het maar op. Zodoende wordt een level heel snel idioot en gek, iets dat past bij de charme van het spel. Het lijkt zo een beetje op Ultimate Chicken Horse, maar dan met auto’s. Helaas komt het wel snel voor dat een level ineens onmogelijk is nog te behalen, want alles blijft permanent staan, tenzij je het geluk hebt een voorwerp te krijgen dat blokkades weg kan halen. Tot die tijd zit je vast in een eeuwige herhaling van falen.

Dan is het wel handig dat je tijdens potjes een winkeltje hebt waar je bepaalde voorwerpen kunt kopen met je verdiende punten. Zo kun je toch een bom halen zodat je verder kunt, maar deze kosten zodanig veel punten dat je soms op een dood punt komt, waardoor je alsnog zult moeten wachten. Hierdoor voelt het spel als een leuk concept, maar met een toch wat slordige uitvoering, want er is niet overal even goed over nagedacht. Zo is ook het feit dat je om de beurt het level probeert best tijdrovend, zeker als je met vier spelers bent.

Ondanks dat Fromto is gemaakt om met vrienden te spelen, beschikt het ook over een modus voor één speler. Daarbij ga je uitdagingen aan waarbij je zelf voorwerpen moet plaatsen of slopen, terwijl je het einde probeert te behalen. In de eerste paar levels krijg je nog enige hints over wat je zou kunnen doen, maar je bent vrij om uit te vogelen wat de oplossing zou zijn. Direct een nadeel in deze modus is dat je slechts eenmaal de benodigde onderdelen krijgt om het level te behalen, dus als je dit verkeerd inzet, ben je direct gedoemd om te mislukken. Je kunt met je punten nog wel kratten oproepen die je misschien zouden kunnen helpen, maar vaak zijn dit onderdelen die je in verdere stukken van het level nodig hebt. Hierdoor loop je compleet vast en dien je de singleplayer weer van voor af aan te beginnen, aangezien je het level wel kunt herstarten, maar de benodigde voorwerpen niet meer krijgt.

Uiteindelijk is Fromto best een leuk concept met een speels en kinderlijk uiterlijk. Helaas is de uitvoering net zo simplistisch, want er zijn genoeg momenten waarop het jou als speler dwarsboomt en dan niet op de leuke manier. De gameplay voelt incompleet en slordig aan, voor zowel één als meerdere spelers, doordat het spel geen rekening houdt met het maken van fouten, waardoor je direct vast zit in eeuwige herhaling tot een van de spelers opgeeft. Zou het een update krijgen waarbij het benodigde voorwerp niet cruciaal zou zijn voor het halen van een level, dan zou de game nog best vermakelijk zijn.

Fromto is voor deze review gespeeld op de pc. Het spel is ook verkrijgbaar voor de Nintendo Switch.