Interview: Anne Beuttenmüller over Ingress, Pokémon GO en event

Jeffry van Geel, 14 mei 2019
Profiel

Afgelopen weekend was in Amsterdam een Ingress Anomaly, een misschien voor veel Pokémon GO-spelers onbekend evenement, maar in Ingress zeer groot. De afgelopen periode zijn er drie van georganiseerd over de hele wereld en ze zijn daardoor misschien qua impact binnen de community wel te vergelijken met Pokémon GO Fest. Anne Beuttenmüller, Head of Marketing EMEA, was vanwege de Anomaly afgelopen weekend in Amsterdam en wij kregen de kans om haar alles te vragen over Ingress, Pokémon GO en de vele evenementen die beide spellen kennen.

Vraag: Kun je vertellen wat er dit weekend in Ingress te doen is in Amsterdam?
Antwoord: Dit weekend is er de Ingress Anomaly in Amsterdam. Het evenement duurt eigenlijk twee dagen, maar voor veel spelers begint het al op vrijdag. Spelers kunnen zich dan namelijk inschrijven op de NDSM-Werf om vervolgens de stad te gaan verkennen.

Het evenement bestaat vervolgens uit twee delen. De eerste dag is er een wedstrijd tussen de twee teams waarbij op verschillende manieren punten verdiend kunnen worden. Dit alles kun je doen door missies in het spel in Amsterdam te voltooien en dit doe je natuurlijk als team. Het team met de meeste punten wint. Dit wordt overigens pas in de avond bekend, tijdens een speciaal feest op de NDSM-Werf.

Het tweede deel is op zondag. Dan gaan spelers gezamenlijk de stad in om met en tegen elkaar te spelen. Het is geen officieel deel van de Ingress Anomaly, maar wel vaste prik tegenwoordig. Het mooie aan dit soort evenementen is dat er niet alleen spelers uit Nederland, maar ook de rest van Europa en zelfs andere continenten meedoen.

Vraag: Moeten spelers ook kaarten kopen?
Antwoord: Voor de Ingress Anomaly wordt geen entree gevraagd. Wel kunnen de spelers een speciaal supporterkit kopen met echte gear zoals pins en badges. Dit is iets dat we al langere tijd doen en altijd heel erg door de community wordt gewaardeerd.

Vraag: In Pokémon GO zijn er wel evenementen waarvoor betaald moet worden, maar niet allemaal. Hoe komt dit?
Antwoord: Het verschil tussen Pokémon GO Safari Zone en Pokémon GO Fest zit hem in de content die spelers krijgen tijdens het evenement. Tijdens Safari Zone zijn er voornamelijk extra’s in de vorm van Pokémon, maar tijdens Pokémon GO Fest is de gameplay veel exclusiever. Denk bijvoorbeeld aan de Special Research die je krijgt.

Deze exclusiviteit trekt meer spelers dan een Safari Zone, dus om de toestroom aan bezoekers enigszins te kunnen reguleren, vragen we entree. 

Vraag: Hoe belangrijk zijn evenementen voor beide spellen?
Antwoord: Evenementen zijn wat spelers uiteindelijk blijft motiveren. Als er iets is wat we geleerd hebben uit Ingress, dan is dit het wel. We zagen dit ook bij Pokémon GO. Toen we na een jaar raids toevoegden aan het spel, werd er veel actiever samengespeeld dan in het begin. Datzelfde geldt natuurlijk voor Safari Zone, GO Fest en Community Day. Deze drie evenementen brengen in Pokémon GO spelers samen en naar buiten.

Binnen Ingress hebben we natuurlijk Anomaly, First Saturday en Mission Days. De eerste is vergelijkbaar met Safari Zone, de tweede meer met Community Day, maar Mission Days kent Pokémon GO niet. Het bijzondere daaraan is dat Niantic wel voor de ingame-organisatie zorgt, maar altijd twee spelers in een gekozen stad de organisatie ter plekke laat doen.

Ook spraken we nog over een aantal elementen in de verschillende games. Anne kon geen antwoord geven op nieuwe functies of aanstaande verbeteringen, maar wilde voor Ingress wel een kleine uitzondering maken.

Vraag: Komen er nog nieuwe functies naar Ingress Prime en Pokémon GO?
Antwoord: We hebben het afgelopen jaar heel hard gewerkt aan Ingress Prime, maar zijn nog niet klaar. De komende maanden gaan we er alles aan doen om de functies die nu nog ontbreken toe te voegen. Dat geldt dus ook voor bijvoorbeeld Portal Submissions (het aanvragen van Portals, redactie). 

Het bouwen van Ingress Prime heeft een jaar geduurd, de volgende maanden wordt nog heel veel toegevoegd, zoals submissions. De belangrijkste opdracht is alle gameplayelementen over te zetten.

We sloten het interview af met nog één laatste vraag:

Vraag: Wat wil je de spelers nog meegeven?
Antwoord: Bereid je voor op en kijk uit naar een zomer vol evenementen voor zowel Ingress als Pokémon GO! Er komt nog heel veel aan, waarvan zeker nog niet alles is onthuld!

We mochten overigens geen vragen stellen over de nieuwe Harry Potter-game, wat we dus ook niet gedaan hebben.

Mis geen nieuwtje meer en word lid van onze Pokémon GO-community op Facebook, Telegram en WhatsApp.

Anne Beuttenmüller is alweer ruim zeven jaar werkzaam bij Niantic. Op dit moment is ze Head of Marketing EMEA. Ze speelt zowel Ingress (level 16 met recursing) als Pokémon GO (level 40). Ze is vooral geïnspireerd door de vele levens die ze heeft zien veranderen door Pokémon GO en Ingress.