The Upside

The Upside is op zich geen slechte film, maar voegt te weinig toe aan het originele Intouchables om echt bestaansrecht te hebben.

Een van de grootste hits uit 2011 was toch wel het Franstalige Intouchables. Het verhaal over een invalide man die ervoor kiest om verzorgd te worden door een donkere jongen uit een achterstandswijk sprak enorm tot de verbeelding. Gecombineerd met een flinke dosis humor was de film een regelrechte hit. Iets dat recent ook werd opgemerkt door Hollywood dat wel brood zag in een Amerikaanse remake. Met Kevin Hart (Ride Along) en Bryan Cranston (Breaking Bad) werden twee bekende gezichten gestrikt om het verhaal opnieuw te vertellen, terwijl de regie in handen kwam van Neil Burger die we kennen van de Divergent-reeks. Weet deze remake iets toe te voegen aan het origineel, of had men zich de moeite kunnen besparen.

Zoals gezegd draait de The Upside om de relatie tussen de rijke, maar invalide Philip Lacasse (Bryan Cranston) en de uit een achterstandswijk komende Dell Scott (Kevin Hart) die door een samenloop van omstandigheden aan elkaar verbonden raken als Scott een wanhoopspoging doet om een baantje te vinden. Door hun verschillende achtergronden weten ze elkaar buiten elkanders comfortzone te krijgen wat hilarische, maar ook veel leermomenten oplevert.

Wat daarbij helpt, is de prima chemie tussen Cranston en Heart en de sympathie die beide personages oproepen. Vooral de humor die de tot aan zijn nek verlamde Philip blijkt te bezitten, werkt uitstekend en zorgt voor een aantal erg grappige momenten. Het achtergrondverhaal van Scott blijkt daarentegen wat cliché en uiteindelijk ook niet zo boeiend. Daar staat echter tegenover dat de manier waarop hij het toch wel klassieke huishouden op stelten zet, wel erg leuk is om te zien.

Ondanks deze prima punten, zal je toch langzaam maar zeker het gevoel bekruipen dat de remake toch een beetje zinloos is en misschien wel alleen interessant voor Amerikanen die niet openstaan voor anderstalige films. Alle goede punten van The Upside waren namelijk ook al erg goed in het origineel. Daarbij doet de remake maar weinig anders dan Intouchables en eigenlijk kregen we tijdens het kijken alleen maar meer zin om die film weer te gaan kijken.

Hoewel The Upside best een aardige film is, is het voor mensen die Intouchables al hebben gezien niet echt een aanvulling. Het maakt de sterke punten van het origineel nergens beter en de vraag dringt zich dan ook op wat de reden was van het maken van deze herziening.