Review: Dollhouse

Stefan Manenschijn, 23 juni 2019
Het idee van kijken door de ogen van je achtervolger is erg tof en ook leuk gedaan, maar verder heeft Dollhouse bijzonder weinig te bieden.

Detective Maria heeft een duister geheim, maar dit kan ze zich niet herinneren. Ze heeft het weggestopt in een doolhof in haar hoofd. Om het te ontrafelen, zal ze dit doolhof moeten oplossen en de geheimen zoeken die zich daarin bevinden. Helaas is dit moeilijker dan het lijkt en heeft ze in haar hoofd ook vijanden opgesloten die er alles aan doen om haar van het geheim af te houden. In Dollhouse kun je zien of jij in staat bent om het geheugen van Maria op te frissen.

Het doolhof in het hoofd van Maria is ook letterlijk een verzameling duistere doolhoven die je stuk voor stuk uit moet pluizen voor het krijgen van hints. Daarbij krijg je hulp van je zaklamp, maar deze gaat maar beperkte tijd mee. Ondertussen word je ook nog aangevallen door mannequins die niets doen wanneer je ze aankijkt, maar zogauw je je omdraait, zullen ze je proberen te grazen te nemen. Dat zorgt ervoor dat Dollhouse zeker in het begin behoorlijk spannend is. Helaas wordt dit wel een stuk minder, als je het trucje eenmaal doorhebt en dan valt ook op hoe repetitief de game eigenlijk is.

Je zult namelijk in elk doolhof hetzelfde doen, op dezelfde manier, wat zeker in het geval van het zoekwerk best wel vervelend wordt. Het helpt daarbij ook niet mee dat het spel ontzettend donker is. Zonder zaklamp zie je op sommige plekken geen hand voor ogen en dat hulpmiddel is maar beperkt bruikbaar. Dan zit er vaak maar niets anders op dan een tijdje te wachten tot je zaklamp het weer doet, om daarna verder te gaan door de immer hetzelfde lijkende gangetjes. Op een wat ander behangetje na ziet namelijk ook elk level er bijna hetzelfde uit.

Het hoogtepunt van Dollhouse is ongetwijfeld de vrouwelijke entiteit die je in elk doolhof achtervolgt. Wanneer ze je vindt, is het spel ook meteen voorbij en verlies je je herinneringen, opletten geblazen dus. Gelukkig word je niet zonder hulpmiddelen achtergelaten. Het leukste onderdeel daarvan is de Focus-mode die ervoor zorgt dat je door de ogen van je achtervolger kijkt. Op die manier kun je erachter komen waar zij zich bevindt, maar bijvoorbeeld ook zien waar bepaalde items liggen. Het gebruik ervan zorgt er echter wel voor dat ze je makkelijker weet te vinden. Als dat laatste het geval is, dan heb je nog een aantal perks die je ontsnappingskansen wat verhogen. Je kunt dan bijvoorbeeld acht seconden rennen om zo te zien dat je weg kunt komen.

Naast de singleplayer biedt het spel ook een modus voor meerdere spelers. Hierin moeten verschillende spelers elkaar vermoorden, waarbij iedereen een ander doel heeft. Dit idee klinkt op zich hartstikke goed, maar helaas hebben we geen online-spel kunnen starten wegens een gebrek aan spelers. Voor de multiplayer zul je het spel dus niet aan hoeven te schaffen.

Als we kijken naar de graphics dan moeten we concluderen dat dit beneden de maat is. De duisternis en het zwart-witte beeld verhullen nog wel iets, maar uiteindelijk valt op dat alles er wel erg gedateerd uitziet en dat je eigenlijk nergens het idee hebt met een spel voor de PlayStation 4 te maken te hebben. Dat de game daarnaast lang niet altijd vloeiend voelt, geeft ons nog meer het idee dat er niet al te veel tijd is gestoken in optimalisatie.

Ook de besturing is niet erg best. Je cursor schiet alle kanten op en daardoor wordt het bijna onmogelijk om dingen op te pakken of interacties met de omgeving te doen. Je zult namelijk wel behoorlijk precies moeten mikken. Het maakt het spel niet onspeelbaar, maar irriteren zul je je sowieso.

Het idee van het kijken door de ogen van je achtervolger is erg tof en ook de uitwerking daarvan is uitstekend, maar dan hebben we het eigenlijk wel gehad met de pluspunten van de game. De lelijke graphics, de doolhoven die allemaal op elkaar lijken en daarnaast nog de repetitieve gameplay maken van Dollhouse allerminst een aanrader.

Wij speelden Dollhouse op de PlayStation 4, de game is ook op pc verkrijgbaar.