Preview: Hell Let Loose

Patrick van Meijl, 29 juni 2019
Profiel
Hell Let Loose heeft in de Early Access-fase al een goede fundering om op door te bouwen. De gevechten zijn realistisch, maar blijven tevens ook leuk. Daarnaast ziet alles er prachtig uit en zijn de effecten erg meeslepend. Wij kunnen niet wachten om te zien wat de ontwikkelaars er nog meer mee gaan doen.

Tweede Wereldoorlog-shooters bestaan al lang en er zijn er al velen van geweest. Zo ook echte iconische als Call of Duty 2Medal of Honor, de Battlefield-serie en nog veel meer. Helaas is het hierdoor lastig om nog origineel te zijn in dit genre. Toch zijn er nog een aantal games die het proberen en tegenwoordig zien we steeds vaker een realistische insteek bij oorlog-shooters. De nieuwste titel die dit probeert, is Hell Let Loose die recent een Early Access-versie heeft uitgebracht. Wij zijn ermee aan de slag gegaan en hebben uitgezocht of het al een leuk spel is en niet plezier opoffert voor realisme.

In Hell Let Loose nemen twee legers van maximaal ieder vijftig spelers het tegen elkaar op in een iconisch Tweede Wereldoorlog-slagveld. De legers zijn onderverdeeld in teams van vijf personen die ieder een rol hebben, waar er zo’n veertien van zijn. Door teamwork is het de bedoeling strategische locaties te veroveren en daarna te verdedigen. Ieder leger heeft ook een commander die het spel speelt met een kaart van het gebied. Hij of zij stuurt eenheden, roept luchtversterking op en zorgt ervoor dat zijn of haar team wint.

De graphics en effecten van Hell Let Loose zijn erg indrukwekkend, zeker voor een Early Access-titel. Alles ziet er authentiek en gedetailleerd uit en het voelt meteen alsof je echt in een oorlog meevecht. De licht- en geluideffecten dragen hier alleen maar aan bij en zodra het vechten echt begint, zorgen de grafische effecten voor intense beelden op je scherm. Bij de kenners zal het ook opvallen dat alles klopt, van logo’s en legerkleding tot het uiterlijk van geweren en voertuigen, het is allemaal authentiek en realistisch. Het realisme houdt alleen niet op bij de graphics.

Qua gameplay komt het spel namelijk ook erg realistisch over. Je zult echt op moeten letten want een kogel kan al genoeg zijn om je het loodje te laten leggen. Als je in je been wordt geschoten, kunnen je teamgenoten je nog helpen, maar daardoor komen zij misschien weer in het zicht van de vijand. Maar de kogels hoeven niet per se van de vijand te komen. Friendly fire staat namelijk standaard aan en je zult van een afstandje niet meteen zien of iemand een teamgenoot of een soldaat van het vijandelijke leger is. Het blijft dus altijd een kwestie van opletten en zeker weten dat je de juiste in je vizier hebt, al is het natuurlijk ook gevaarlijk om te lang te wachten met de trekker overhalen. Wel is het fijn dat de voice chat van de game erg goed werkt en dit voegt nog een laag diepgang toe.

De situaties beschreven in de vorige alinea zorgen voor een hoop spannende momenten en door de vele verschillende rollen die je kunt aannemen, blijft Hell Let Loose ook lekker gevarieerd. Zo kun je een simpele voetsoldaat zijn, maar ook een monteur, medische hulp, scherpschutter en nog veel meer. Tevens zul je naast schieten ook bezig zijn met artillerie bedienen, verdedigingen bouwen en misschien wel een tank besturen. Daarnaast zullen de ontwikkelaars nog lang doorgaan met elementen, locaties en andere verbeteringen toevoegen.

Al met al maakt Hell Let Loose een goede eerste indruk. De veldslagen voelen erg realistisch en de mooie graphics en effecten zorgen ervoor dat dit gevoel nog versterkt wordt. Het teamwork is goed uitgewerkt met voice chat en verschillende rollen in ieder leger. Verder hebben de ontwikkelaars al beloofd nog lang door te gaan met bouwen op deze fundering, dus het spel zal alleen maar beter worden. Hopelijk wordt het een succes, want ze verdienen het.